رییس سازمان توسعه و تجارت گفت: قدم اول در افزایش صادرات کالاهای دانش بنیان این است که تولید افزایش یابد و مهم‌ترین اصل در تولید ثبات در اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در نخستین جشنواره انتخاب و معرفی برترین ایده‌های صادراتی دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش بنیان با فعالیت‌های مربوط به این حوزه مرتبط است و زمینه را برای رشد و ترویج آن فراهم می‌کند و در این راستا مدیریت و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان دارای اهمیت زیاد است.

 رییس سازمان توسعه و تجارت گفت: میزان صادرات کالاهای دانش بنیان در سال گذشته سه میلیارد دلار بوده که این رقم نسبت به آنچه که در سند چشم انداز باید باشد باید به 20 درصد صادرات غیرنفتی ارتقاء‌ یابد و لازمه آن اتخاذ سیاست‌های مناسب در این زمینه است.

وی در ادامه گفت: پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی در سند چشم انداز اهمیت بسیاری دارد و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از اواخر سال گذشته رهبر معظم انقلاب اعلام کردند و دولت در راستای اجرای آن است، اقتصاد مقاومتی اقتصادی است مبتنی بر خرد جمعی و بهره‌‌مندی از علوم و فنون و تجارب در جهت تعالی اقتصاد است.
 
وی در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیانی است که زمینه را برای پرورش اندیشه‌های نو و جدید و استفاده از دستاوردهای مربوطه را فراهم می‌کند.
 
افخمی در ادامه گفت: باید از اقتصادی دانش محور در توسعه کشور استفاده شود و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود که ایجاد نهادهای واسطه جهت تبادل سریع و آسان نوآوری‌ها و اصلاح فضای کسب و کار و سوق دادن آن به سمت دانش محور از عوامل مؤثر آن می‌باشد.
 
رییس سازمان توسعه و تجارت تصریح کرد: اتصال واقعی و غیرشعاری مراکز پزوهشی نیز از عواملی است که در توسعه صادرات دانش بنیان کمک می‌کند.
 
افخمی در ادامه با اشاره به میزان صادرات کالاهای دانش بنیان در سال گذشته گفت: بیش از سه میلیارد دلار رقم صادرات کالاهای دانش بنیان در سال گذشته بوده است که این رقم نسبت به آنچه که در سند چشم‌انداز است باید به 20 درصد صادرات غیرنفتی ارتقا یابد و لازمه آن اتخاذ سیاست‌های مناسب و فعالیت‌های بالا در این زمینه است.
 
رییس سازمان توسعه و تجارت خاطرنشان کرد: در حالی که کشور ما به لحاظ تولید علم جایگاه خوبی را در بین کشورهای توسعه یافته دارد باید تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی مردم و تولید و صنعت مشاهده شود که با این وجود فاصله طولانی در بخش تولید علم با استفاده از کالاهای دانش بنیان دارد.
 
افخمی گفت: ضروری است که به این امر توجه شود و کالایی با فناوری پیشرفته‌تر تولید شود و تا زمانی که با مقوله اقتصاد مطابق موازین علمی و منطقی برخورد نشود و صاحب نظران و مبتکران متناسب با قدر و تلاششان با آنها برخورد نشود انتظار رشد فعالیت‌های دانش بنیان انتظاری بی‌جا است.
 
وی در ادامه گفت: بهتر است به جای برگزاری همایش‌ها اهمیت این موضوع را برای سرمایه‌گذاران تشریح کنیم و خوب است که مسئولین با اتخاذ سیاست‌های مناسب ترکیبی اتخاذ کنند که افراد ناچار از اولویت‌ بخشیدن به فعالیت‌های دانش بنیان در کسب و کار خود باشند و این امر میسر نیست جز با واگذاری کار مردم به خودشان.
 
رییس سازمان توسعه وتجارت گفت: امیدواریم این همایش آغازی باشد بر تجدیدنظر اصولی بر سیاست‌های اقتصادی کشور.

***صادرات 3 میلیارد دلاری کالاهای دانش بنیان در سال گذشته

همچنین ولی‌الله افخمی رییس سازمان توسعه و تجارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر میزان صادرات کالاهای دانش بنیان در سال گذشته این رقم را 3 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: البته این آمار راضی کننده نیست.


وی افزود: قدم اول در جهت افزایش صادرات کالاهای دانش بنیان افزایش تولید است و تولید نیز نیازمند ضوابط و مقررات است و برای تولید مهمترین اصل ثبات در اقتصاد است.

وی افزود: بازگذاشتن بخش خصوصی و بازکردن گره‌های موجود و حرکت به سمت ثبات از عوامل تأثیرگذار در این زمینه است.

رییس سازمان توسعه و تجارت در ادامه تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون اقدامات خوبی در جهت روان‌سازی صادرات انجام شده است که مقررات زدایی و همچنین حذف دریافت مالیات بر صادرکنندگان و همچنین حذف دریافت مجوزهای غیرضروری از آن جمله است.

وی افزود: متأسف هستیم که در حال حاضر یک صادر کننده باید 10 سند و یک وارد کننده 10 سند ارائه دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جوایز صادراتی برای ایده‌های صادراتی دانش بنیان که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آن را اعلام کرده است گفت: سازمان توسعه و تجارت بودجه‌ای برای این امر اختصاص نداده و این امر به عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

وی در خصوص آمار واردات کالاهای دانش بنیان گفت: آمار دقیقی از آن ندارم.

وی همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر اخذ عوارض از صادرات برخی کالاها گفت: در برخی از فرآورده‌ها قانون به دولت اجازه داده جهت جلوگیری از خام فروشی عوارضی از صادرات برخی کالاها دریافت شود.

رییس سازمان توسعه و تجارت در ادامه گفت: تعرفه بالا برای برخی کالاها برخلاف سیاست‌ها نیست و هدف از آن حمایت از تولید است.
وی همچنین با اشاره به خروج برخی از کالاها از اولویت دهم گفت: برنامه ما ثبات در سیاست‌ها است و به هیچ وجه صلاح نمی‌دانیم که با اتخاذ سیاست‌های موردی کشور را دچار تنش کنیم.

وی همچنین در رابطه با تعرفه ترجیحی در ارتباط با برخی کشورها گفت: انعقاد تفاهم نامه و همچنین تعرفه ترجیحی با کشورهای همسایه از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه و تجارت است و در حال حاضر با 8 کشور تعرفه ترجیحی داریم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری این همایش گفت: هدف از این همایش این است که ایده‌های صادراتی خوب به سرمایه‌گذاران شناسانده شود و سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گیرد.

رییس سازمان توسعه و تجارت افزود: هدف این است که سیاست‌های تجاری به گونه‌ای باشد که ایده‌های دانش بنیان در محیط مناسبی عرضه شود.

وی افزود: هدف ما این است که پل ارتباطی باشیم میان ایده پردازان و کسانی که خریداران این ایده هستند.

انتهای پیام/




برچسب ها: کالا ، دانش بنیان ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار