با وجود گذشت چهارده سال از عقب نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از جنوب لبنان، کابوس این شکست ارتش این رژیم را رها نمی‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران شبکه المیادین گزارش داد: با وجود گذشت چهارده سال از عقب نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از جنوب لبنان، کابوس این شکست ارتش این رژیم را رها نمی‌کند. 

گزارشگر شبکه تلویزیونی المیادین، درباره عقب نشینی تحقیرآمیز و شبانه نظامیان اسرائیلی از جنوب لبنان گفت: هجده سال اشغالگری اسرائیل در جنوب لبنان در یک شب پایان یافت. شائول موفاز رئیس وقت ستاد ارتش اسرائیل بیست و چهارم ماه مه روز تاریخی دانست و تاکید کرد در این شب ارتش اسرائیل به عقب نشینی خود از لبنان پایان داد.

اما بیست و پنجم ماه مه برای اشغالگران روز تاریخی نیست. پیامدهای عقب نشینی از جنوب لبنان آنطور که ایهود باراک می‌خواست نبود و ارتشی که گفته می‌شد قویترین ارتش در خاورمیانه است به سرعت در برابر حملات مبارزان لبنانی از هم فروپاشید. 

در ادامه این گزارش آمده است: نظامیان اسرائیلی از تصمیم ایهود باراک برای عقب‌نشینی از جنوب لبنان بسیار خوشحال بودند، زیرا زنده از جنوب لبنان باز می‌گشتند. خوشحالی که با ناامیدی و سرخوردگی فرماندهان و مقامات اسرائیلی همراه بود. تصاویر فرار شبانه نظامیان اسرائیلی از جنوب لبنان برای این رژیم تحقیر آمیز بود. 

بنی گانتس فرمانده وقت یگان مخابرات ارتش اسرائیل در این باره گفت: ما می‌خواستیم شرایط عقب نشینی از لبنان از آنچه در عمل رخ داد متفاوت باشد. نوع عقب نشینی مناسب نبود و باید آن را با توجه به شرایطی بدانیم که در آن زمان حاکم بود. 

چیکو تامیر فرمانده وقت لشکر "حیرام" اسرائیل گفت:سربازان تجهیزات خود را رها کردند و مانند سارقان با پای پیاده از مواضع ارتش اسرائیل در جنوب لبنان خارج شدند.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: این ناامیدی شامل فرماندهان مزدوران اسرائیل هم بود و آنتونی لحد فرمانده شبه نظامیان مزدور اسرائیل در جنوب لبنان تاکید کرد فرماندهان این رژیم به وعده های خود به او عمل نکردند.

 پیامدهای عقب نشینی اسرائیل از جنوب لبنان فقط به این کشور محدود نشد و به فلسطینی هم گسترش یافت. موشه آرنس وزیر اسبق جنگ اسرائیل تاکید کرد انتفاضه دوم نتیجه مستقیم عقب نشینی از جنوب لبنان بود، زیرا یاسر عرفات به این نتیجه رسیدند که امکان ضربه زدن به اسرائیل و تسلیم کردن آن وجود دارد، زیرا حزب الله توانسته بود چنین کاری انجام دهد.

اسرائیلی‌ها چهارده سال پس از عقب نشینی از لبنان به این نتیجه رسیدند که فرضیه ایهود باراک درباره ایجاد بازدارندگی در برابر حزب الله محقق نشد و نگرانی از شکست همچنان ارتش اسرائیل را فرا گرفته است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار