مسئول کارگروه ارزیابی و انتخاب پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی گفت: سرمایه‌گذاری برای قرآنی شدن جامعه بانوان ، موجب ترویج این آموزه ها به دیگر قشرهای جامعه است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حامده نکوفال، مسئول کارگروه ارزیابی و انتخاب پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این همایش شناسایی و تجلیل از بانوان قرآنی در عرصه‌های مختلف قرآنی، در زمینه‌های تخصصی قرائت، حفظ و همچنین در زمینه‌هایی چون آثار هنری و ورزش است که دارای روح و شخصیت قرآنی هستند.

وی عنوان کرد: تجلیل از بانوان قرآنی، موجب ایجاد انگیزه و تقویت آن در افزایش فعالیت‌های قرآنی خواهد شد، زیرا برگزاری چنین همایش‌هایی باعث پر شدن خلأ‌هایی می‌شود که امروز در جامعه شاهد آن هستیم... .

نکوفال با بیان اینکه تجلیل و تشویق تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه در میان بانوان خواهد داشت، گفت: تجلیل از بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی اعم از کارگردانان، تهیه کنندگان و کسانی که در حوزه های نرم افزاری قرآن فعال هستند، باعث ایجاد تقویت انگیزه خواهد شد.

مسئول کارگروه ارزیابی و انتخاب پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی با یادآوری اینکه یکی از نیازهای قرآنی بانوان در جامعه امروز ایجاد زمینه‌ها و بسترهایی است که استعدادهای بانوان در این زمینه شکوفا شود، افزود: باید برنامه‌ریزی اختصاصی با توجه به اقتضائات بانوان در این زمینه صورت گیرد و با توجه به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مقام معظم رهبری، تشکیل تشکل‌های فراسازمانی و فرادولتی در حوزه بانوان به خصوص در زمینه قرآنی، انسجام بخش فعالیت بانوان خواهد بود.

نکوفال در پایان گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و از جهتی تربیت کننده نیم دیگر جامعه نیز هستند، هر چه سرمایه‌گذاری بیشتری در قرآنی کردن مادران جامعه صورت گیرد، موجب تسری این آموزه ها به دیگر افراد جامعه نیز خواهد شد.


**نیازمند توسعه اخلاق قرآنی هستیم

بنا بر این گزارش، معصومه آکاهی اظهار کرد: نقش و جایگاه بانوان به خاطر نقش و مسئولیت تربیتی در جامعه بسیار پررنگ است و بانوان علاوه بر ایفای نقش مادری می‌توانند به عنوان یک معلم اثرگذار باشند.

برگزیده سال 91 همایش بانوان قرآنی عنوان کرد: تأثیربرگزاری این همایش‌ها دلگرم کننده است ولی تا زمانی که در یک محیط خاص و مخاطب خاص مطرح می‌شود نمی‌توان انتظار ایجاد الگو در جامعه را داشته باشیم.

وی ادامه داد: به نظر من برای اینکه این همایش‌ها جامعه و جوانان را مخاطب‌ قرار دهد در یک فضا و جامعه گسترده‌تری برگزار شود.
وی چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی را خوب ارزیابی کرد و افزود: فعالیت‌های گسترده‌ای در این عرصه در حال انجام است اما مهمتر از آن چیزی که باید نمود بیشتری پیدا کند گسترش رفتار و اخلاق در جامعه قرآنی است.

آکاهی به این نکته اشاره کرد: که امروزه این فعالیت‌ها به سمت حرفه‌‌ای‌گری پیش می‌رود و از جذابیت‌های سنتی که در زمان قدیم وجود داشته فاصله گرفته است.

وی در پایان گفت: نیاز امروز جامعه این است که بار معنوی این فعالیت‌ها گسترش یابد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. امروزه توقع این است که حافظ قرآن بر کمیت و کیفیت خانواده و اطرافیان خود اثرگذار باشد تا بتوانند به عنوان یک جریان الگوساز در جامعه مطرح شود.

**ضرورت توجه به تفسیر قرآن در همایش‌های بانوان قرآنی

 الهام غفاری افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که بر حفظ قرآن تأکید دارند، بانوان در این حوزه بسیار فعال بوده و در حوزه‌های دیگر اعم از قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن نیز فعالیت داشته‌اند اما کمتر به مقوله تفسیر قرآن پرداخته شده است که برگزاری چنین همایش‌هایی و انتخاب برگزیدگان بانوان می‌تواند این حوزه را هم پویاتر کند.

وی که در دومین سال همایش تجلیل از بانوان هم به عنوان مجری حضور داشته است، تصریح کرد: در این همایش شاهد حضور پرشور قرآنی و شوق بانوان بودم و برگزاری چنین همایش‌هایی باعث تشویق برگزیدگان و نخبگان قرآنی می‌شود و بسیار تأثیرگذار هم خواهد بود.

غفاری ضمن قدردانی از فعالیت‌های دبیر این همایش بیان کرد: باید کسانی که به عنوان نخبه در این حوزه برگزیده می‌شوند به کار گرفته شوند، چون محرک خوبی برای بانوان دیگر خواهند شد.

غفاری در پایان نقش بانوان را در تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، پویا و فعال دانست که این تحرک و پویایی باعث می‌شود گام‌های جدی‌تری در این حوزه برداشته شود، امروز بانوان گوی سبقت را از برادران ربوده‌اند که به حق این گونه هم باید باشد، چون بانوان نقش تربیتی و عاطفی در جامعه دارند که باید در این عرصه هم پیشتاز باشند.


**تمام برکات زندگی‌ام از قرآن است

 صدیقه امینی مادر دو فرزند حافظ و نخبه قرآنی اظهار کرد: خداوند را به خاطر این فضل الهی شاکرم و در تمام دوران تربیت بچه‌ها برخدا و ائمه‌اطهار توکل داشته و تمام تلاش خود را کرده‌ام تا فرزندانم در راه قرآن و اهل بیت قدم بردارند.

وی عنوان کرد: در دوران بارداری به تلاوت قرآن گوش می‌دادم و از زمان کودکی فرزندانم را همراه خود به مجالس و کلاس‌های قرآنی می‌بردم و در حین اینکه خودم تلاوت می‌کردم، فرزندانم هم علاقه‌مند شدند و از سن 7 سالگی با شور و اشتیاق به روخوانی و قرائت قرآن گرایش پیدا کردند و در ابتدا هم از جزء 30 قرآن شروع به حفظ کردند که البته تشویق‌های پدرشان هم نقش به سزایی داشت.

وی ادامه داد: در تمام این سال‌ها از خداوند مدد خواستم و چون خودم داور و مدرس قرآنی بودم ولی زمانی که اشتیاق فرزندانم را در فراگیری قرآن مشاهده کردم از حجم فعالیت‌هایم اندکی کاستم تا علاوه بر انجام وظیفه مادی و تأمین نیازهای مادی و عاطفی فرزندانم به پرورش قرانی که نیاز روحی فرزندان است بیشتر توجه کنم.

امینی با تأکید بر نقش و جایگاه بانوان بیان کرد: بانوان باید با برنامه‌ریزی در کارهای منزل در زمینه‌های فرهنگی و قرآنی هم فعال باشند و البته تا امروز رشد چشمگیری را شاهد هستیم.

وی ادامه داد من به عنوان فردی که 28 سال سابقه تدریس قرآن دارم امروز خیلی خوشحالم که در حوزه علمیه بنت‌الهدی که طلاب خارجی را پرورش می‌‌دهد مشغول به تدریسم و چون این‌ها سفیران خارجی ما در دنیا هستند و تمام برکات مادی و معنوی موفقیت‌های زندگی‌ام را از قبل و برکات آن می‌دانم.
انتهای پیام/

برچسب ها: سرمایه ، قرآن ، آموزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار