اولین جلسه "سینما روایت" باحضور اصحاب رسانه در سازمان فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران روز گذشته افتتاح برنامه سینما روایت باحضور "سردار نقدی" و "سیدرضا میرکریمی" در سالن فرهنگی هنری اسوه با اکران مستند کوتاه "نام ها" برگزار شد.

در ابتدای برنامه شرف الدین بر روی صحنه آمد و درباره شکل گیری این برنامه گفت: افتتاح برنامه سینما روایت طبق برنامه از پیش تعیین شده و گوشه ای از کار فرهنگی مرکز اسوه است.

در ابتدای مسیر اهداف مختلفی برای سینما روایت داشتیم اما وقتی که دیده می شود به آثاری از فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس کمتر توجه می شود به همین خاطر ما مرکز توجه خود را به اینگونه آثار معطوف کردیم.

در ادامه سهرابی بر روی سن آمد و عنوان کرد: ارجاعات بسیاری از دوستان فیلمساز کوتاه و مستند داشتیم که آثار آن ها دیده نمی شود که این ارجاعات به حق درست بود، چون جای خیلی خاصی برای عرضه آثار آن ها وجود نداشت و مراکزی هم که بود طیف نگاهشان معلوم بود به همین خاطر آنها تمایل به حضور در آنجاها را نداشتند.

وی ادامه داد: این جا محلی برای نقد و بررسی و دیده شدن افرادی است که کمتر دیده شده و کمتر موقعیت پیدا کرده اند تا حرف خود را بزنند. جلسه اول و افتتاحیه را متفاوت تر دیده و به همین خاطر دعوت عمومی و سینمایی نکردیم و حسن آغار برنامه سینما را روایت را با آثار کوتاه "رضا میرکریمی" رقم خواهد خورد.

نقی نعمتی از فیلمسازان کوتاه و مستند در ادامه بر روی صحنه آمد و گفت: هرچقدر این برنامه ها بیشتر باشد موجب رشد فیلم های کوتاه و مستند می شود. کارهای مستند و دینی باید توسط انسان های قوی ساخته شود. انگلیسی ها ضرب المثلی دارند که می گویند اگر می خواهید کسی را تخریب کنید از وی بد تعریف کنید و خدا را شکر شخصی مثل "رضا میرکریمی" پا به عرصه سینمای دینی گذاشته است.

سردار نقدی در ادامه برنامه بر صحنه آمد و تصریح کرد: راه رشد و پیشرفت در هر شاخه مدیون نقد و بررسی آن کار است. البته برخلاف افکار رایج طبق آن چه که دین به ما توصیه کرده باید در نقد خود بی رحم و در نقد دیگران باانصاف رفتار کنیم. این جلسه، جلسه مبارکی است. چرا که قرار است با ارائه کارهای هنری و ارزشمندی که بیشتر آن ها مدیون جوانان است و نقد آن ها مسیر رشد جوانان هموارتر شود.

وی ادامه داد: سینما نه تنها هنر است بلکه مهم ترین رسانه ای است که جامعه را تحت تاثیر جدی خود قرار می دهد به همین دلیل است که صهیونیست ها تلاش کردند این رسانه را در قبضه خود درآورند. روزبه روز قدرت رسانه مهم و قدرت و کارآیی سلاح روز به روز کمتر و قدرت اداره افکار که جای آن را گرفته بیشتر می شود. ناوگان ها و ارتش های بزرگ امروزه کارآیی کمتری دارند. رسانه در حال حاضر میدان مبارزه اصلی است و در این مبارزه هم لازم نیست کوتاه بیاییم.

نقدی عنوان کرد: بعضی ها فکر می کنند مبارزه در تقابل عقلانیت است در صورتی که مبارزه عین عقلانیت است. امروز روز مقاومت و دلاوری مردم دزفول در زیر موشک باران است که خیلی ها این اتفاق را درک نمی کنند و عقلانیت را در سازش و تسلیم شدن می بینند در صورتی که مردم دزفول که موشک باران را تحمل کردند با عقل ترین افرادند.

این سردار عنوان کرد: در همسایگی ما مردم عراق بودند. روزی که "امام موسی صدر" را دستگیر کردند خواهر وی پابرهنه بیرون آمد و از مردم خواست که بیرون آیند که 50 نفر آمدند. حداقل یک میلیون نفر برای این بیرون نیامدن کشته شدند. امروز ان جامعه از لحاظ سیاسی، فناوری، علمی و فرهنگی کجاست و شما کجا هستید.

وی گفت: مبارزه با ظالم عین عقلانیت و تسلیم در برابر ستمگران از کمی عقل است. همان طور که ما در صحنه‌های مختلف در مقابل دشمنان ایستاده ایم در این جبهه هم ادامه می دهیم و لذا نیاز به حضور سرداران رشید در عرصه فرهنگ هستیم.

سردار نقدی اظهار کرد: محتوای فرهنگی که ما داریم در دنیا نظیر ندارد و تنها و تنها یکی از در دسترس ترین محتواها که بالاتر از همه ارزش هایی است که در دنیا خلق شده قرآن کریم است. حالا احادیث که از جانب انبیا و اولیا وجود دارد به کنار در نتیجه ما بی نهایت ظرفیت های فرهنگی داریم که باید به آن ها توجه شود.

وی ادامه داد: به جوانان توصیه می کنم که مقلد نباشند. اگر آن ها کاری انجام دادند بر جذابیت و جذب مخاطب به سالن های سینما و میخکوب کردن آن ها بر پرده سینما ما هم کار خود را انجام دهیم. هنر آن است که ما این محتوای غنی را با جذابیت ارائه دهیم. اگر آن ها از شهوت و خشونت بهره می گیرند ما نیز باید به شاخص های خود توجه کنیم.

نقدی تصریح کرد: نقدها باید منصفانه باشد. اولا که باید خوب و بد در کنار هم گفته شود ثانیا نقدها کلیشه ای نباشد ثالثا همه جانبه باشد. دلیل این همه اختلاف و دعوا بین منتقدان این است که هر کسی بخشی از فیلم را می بیند و آن بخش را مورد بررسی قرار می دهد. مهم ترین مسئله در نقد درست محصول و برآیند دیدن کار این است که آیا انسان به سمت تعالی پیش می‌رود یا به حیوانیت نزدیک می شود. این فیلم کانون خانواده را گرم و صمیمیت را بالا می برد یا کانون خانواده ها را از هم می پاشد یا فیلم آیا صداقت را ترویج می کند یا دروغ  ؟ تمام این تلاش ها انجام می شود تا یک پیام و اطلاع خدمت مردم رسانده شود.

وی در آخر عنوان کرد: امیدوارم این کار خوب دوام پیدا کند. طبیعتا هفته های اول خیلی جذاب است و بعد عادی می شود. امیدوارم زود خسته نشوید. قدر ظرفیت فرهنگی جوانان را باید دانست. استعداد در جوانان بسیار بالا است که این امر بسیار امیدبخش است. ما در هر زمینه ای هر وقت به جوانان اعتماد کردیم برد با ما بوده زیرا کارهای جاودانه ای توسط جوان ها انجام شده است.

در ادامه برنامه "مرتضی درخشان" شاعر دفاع مقدس به روی صحنه آمد و اشعاری را قرائت کرد و پس از آن "سیدرضا میرکریمی" کارگردان سینما روی سن آمد تا توضیحاتی را درباره مستند "نام‌ها" بدهد.

میرکریمی در ابتدا گفت: پیش از این، این فیلم ها در حوزه هنری رونمایی شده. این دو فیلم را با کمک یک تیم بسیار بزرگ و قوی انجام دادم. سرمایه فیلم را سازمان تبلیغات حوزه هنری عهده دار بود و تکنیک آن در مجموعه انیمیشن قرار می گیرد و نام آن کمیک موشن براساس داستان های مصور است که در فرهنگ غرب رواج دارد و در ایران زیاد چنین چیزی وجود ندارد که شکل بسیار شناخته شده ای است.

کارگردان "به همین سادگی" ادامه داد: درباره ساخت فیلم درباره شهدا یک دلمشغولی داشتم که کاملا شخصی و دلی بود. از لحاظ هویت ملی و دینی فرهنگ ایران دارای قهرمان هایی است که شهدا در بین این قهرمان ها در قله ایستاده اند. درباره دفاع مقدس هرچقدر وارد ماجراها می شدیم درک وقایع سنگین تر می شد چون ابعاد بسیار بزرگ تر و جدی تر بود که جوان هایی کم سن و سال جنگ را اداره کنند و نه تنها اداره بلکه یک دنیا را به مقابله با خود بکشند.

وی ادامه داد: "حسن باقری" با چه پدیده ای از نبوغ و خلاقیت مواجه می‌شود که می‌تواند حرکات دشمن را پیش‌بینی کند و از ابتدای جنگ دغدغه‌اش این باشد که تلفات را کمتر کند و جلوتر رود.

میرکریمی اظهار داشت: از "حسن باقری" که جنگ را به دو دوره قبل و بعد از خود تقسیم کرد تا "محمد ابراهیم همت" که اخلاق و مرامش اسوه است چیزی که در اسطوره های شاهنامه نظیرش را می توان پیدا کردو حتی طعنه می زند به افسانه. وحال آن چیزی که در جنگ گرم پدید آمده را حالا باید در جنگ نرم هدایت کرد.

کارگردان فیلم "امروز" در ادامه تصریح کرد: خیلی سخت است که قهرمان را در نیم ساعت بشود تعریف کرد. اساسا ما عادت نداریم داستان را با ریتم تند روایت کنیم که البته دقت شود در خطابه هایمان هم اینگونه است. در این راه قصه های زیادی نوشته شد، بخش هایی که احساس می کردیم جوان امروز درباره شهدا نشنیده باشد آن را بال و پر می دادیم.

وی در ادامه گفت: تیم ما به روحیه حماسه و ایمانی در جنگ وفادار ماند و ما سعی کردیم وفادار باشیم به آن چیزی که بوده و می اندیشیدند. این فیلم ها طراحی شده برای آن که تکی دیده شود و دیدن پشت سر هم آن ها امکان دارد تاثیر منفی بگذارد. پس از این امر دو قسمت از مستند کوتاه "نام ها" با عنوان "چمران" و "دوران" اکران و پس از آن جلسه نقد و بررسی آن برگزار شد.

"رضا میرکریمی" درباره تفاوت نسل ها گفت: در حال حاضر یک نیاز و خلا در عدم ارتباط برقرار کردن بانسلی که این حوادث را تجربه نکرده وجود دارد. البته که باید اشاره کنم که ما هم راویان خوبی نبودیم و روایت های ما غلط بوده که الان قابل دفاع نیست. که این بخشی است که خلا آن را در فرزندانم و خانواده ام احساس می کنم که این خلا را از طریق فیلم پر می کنم.

کارگردان "یه حبه قند" ادامه داد: سینما به شکلی حرف زده و پیام را منتقل می کند که به هیچ وجه با هیچ رسانه دیگری قابل مقایسه نیست و بدون رقیب است. درباره مستند "نام ها" و کار برای شهدا بسیاری از همکاران احساس می کردند که این یک کار فرمایشی و سفارشی است که بخاطر دستمزد آن را کار می کنند ولی من واقعا با اعتقاد به اینکه این کار امروز نیاز است انجام دادم و بعد پایان برقراری ارتباط فیلم را باعوامل ساخت فیلم و حتی با مخالفان ساخت دیدم که این اتفاق در ظرفیت سینما می گنجد.

میرکریمی افزود: در وهله دوم هر رویکردی به لحاظ ساختاری و محتوایی یک پیش زمینه دارد بنده به جز فیلم آخرم "امروز" قهرمان های داستانم همه برای پیدا کردن راه درست تردید داشتند که من احساس کردم که این تردید مقدارش دارد زیاد می شود که در واکنش به آن قهرمانگرایی نیاز است که البته خیلی ها در حال حاضر نیازمند قهرمان یا آدم هایی هستند که به کاری که می کنند یقین داشته باشند.

وی عنوان کرد: جامعه بی قهرمان امروز به شکل فزاینده و بی اندازه بین سیاست مداران و هنرمندان و افراد عادی موج می زند. در دوران دبستان یک قهرمان اروپایی به نام "پترس" قهرمان ما شده بود که موجب خودبیگانگی با قهرمانان خود می شد و پرداختن به آن، احساس می شد که از شخصیت اجتماعی ما کم می شود.

وی درباره ساخت مستند "نام ها" گفت: بنده با ساخت این آثار خواستم با ساخت فیلم های کوتاه داستان های بیشتری را روایت کنم که با عنوان مجموعه "نام ها" نام بگیرد. انتخاب این شیوه روایت که خود شهید راوی زندگی خود باشد به بخش فروتنانه داستان برمی گردد چون به کاراکتر داستان حس فروتنی را القا می کند که فروتنی ذات اهالی جنگ است.

میرکریمی ادامه داد: اگر این رویکرد براساس نیاز واقعی شکل گرفته باشد عدم وجود قهرمان ملی که مردم با دیدن منش و رفتار او احساس کنند آن ها می توانند بر اساس آن ها کارهایی را انجام دهند براساس قانون عرضه و تقاضا به گیشه هم کمک می کند.

کارگردان "خیلی دور خیلی نزدیک" افزود: معنای سینمای قهرمان دار به این معنی نیست که سینما راه حل هم ارائه می دهد که این دو مقوله از هم جدا است. در حال حاضر مسئولین برای مسئولین بالاتر و دیگران برای مسئولین فیلم می سازند اگر براساس یک نیاز اجتماعی فیلم ساخته شود اصلا به عریان ساختن آن اشکال و گله ای نیست.

وی عنوان کرد: خیلی مهم است که از چه منظری به سراغ قهرمان ها رفت می توان از منظری به سراغشان رفت که ناامیدی را از جامعه برطرف سازد. این به رسمیت نشناختن کرامت انسانی و آن چیزی که به عنوان کرامت انسانی ساخته شود. فیلمی با ارزش است که آدم ها بتوانند به بهتر شدن زندگی خود کمک کنند تا امیدوار به بهبود و اصلاح جامعه شوند.

میرکریمی تصریح کرد: وقتی یک فیلم کمدی ساخته و همه شخصیت ها هیچ نقشی در بهبود ندارند و فقط مشکل برای خود درست می کنند آن فیلم هم تلخ است چون به مخاطب مشخص می کند که تو هیچ کاری از دستت برنمی آید.

کارگردان مجموعه "نام ها" ادامه داد: بعضی وقت ها چون خود تغییر کرده ایم و دوست نداریم با تصویر واقعی امروز مواجه شویم آن چیزی که به عنوان تاریخ در ذهن داریم آن را شبیه خود می کنیم. تغییر چیز خوبی است اما این روش خودخواهانه  از فیلم های سینمایی بسیار تلخ و اندوهناک است. خرمشهر قرار است نماد یک ملتی باشد که تکلیف خود را با دنیا مشخص کرده که این خیلی بزرگ تر از بحث خاک است.

وی افزود: در حال حاضر یک افراط و تفریط در این بحث به وجود آمده است. شهدا در رسانه های رسمی همه به دنیا آمده اند و آماده اند برای شهادت که این قرائت رسمی از یک طرف لطمه می زند یک طرف دیگر که با انقلاب مشکل دارند و نمی توانند کتمان کنند که ما در هشت سال دفاع مقدس پیروز شدیم به همین خاطر ذات آن را تغییر داده و این اتفاق را ملی میهنی می کنند.

میرکریمی عنوان کرد: یک مجموعه ضعیف نفس هم هستند که میانه ایستاده اند و فکر می کنند یک جمعیت لات و لوت را در آثارشان به جبهه ببرند می توانند دل همه را بدست آورند.

کارگردان مستند "چمران" گفت: "چمران" درباره آدمی است که قبل از اینکه به انقلاب ایران برسد به یک انقلاب عرفانی رسیده و انقلاب در درون او رخ داده به همین خاطر من نمی توانستم او را شبیه "دوران" نشان دهم. آن ها تنها در یکی نقطه به هم شباهت داشتند که آن نقطه باارزش نقطه شهادت است که دیگر در آن لحظه حب وطن و دین وجود ندارد و فقط خدا مطرح می شود.

میرکریمی در آخر گفت: تا به امروز حوزه هنری پای کار ایستاده و در ارائه و معرفی این کارها زحمت کشیده و معتقدم برای دیده شدن در کنار این فیلم باید "کمیک بوک" آن هم در بیاد و یا اینکه این فیلم ها به عنوان کمک آموزشی در مدارس استفاده شود. که با این کار این تجربه از آن ها جدا نخواهد شد. این کار در همه جای دنیا انجام می شود اما متاسفانه در کشور ما به آن توجه نمی شود.


انتهای پیام/


برچسب ها: سالن ، فرهنگی ، سازمان ، دفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.