مردم مصر در حالی روز دوشنبه برای انتخاب یک رییس جمهور جدید پای صندوق‌های رای رفته‌اند که ارتش این کشور سال گذشته نخستین رییس جمهوری که به طور دموکراتیک در مصر انتخاب شده بود یعنی محمد مرسی را با کودتا برکنار کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به گزارش آنتی‌وار ؛ مردم مصر در حالی روز دوشنبه برای انتخاب یک رییس جمهور جدید پای صندوق‌های رای رفته‌اند که ارتش این کشور سال گذشته نخستین رییس جمهوری که به طور دموکراتیک در مصر انتخاب شده بود یعنی محمد مرسی را با کودتا برکنار کرده است. 

مردی که تقریبا به طور قطع می‌توان وی را پیروز انتخابات معرفی کرد، عبدالفتاح سیسی فرمانده سابق ارتش مصر است که مرسی را در پی کودتا در این کشور برکنار کرد و طی ده ماه گذشته قدرتمندترین شخصیت مصر بوده است.

 تنها نامزد دیگر در انتخابات ریاست جمهوری مصر حمدین صباحی است که در انتخابات سال 2012 سوم شده بود.  سیسی پنجاه و نه ساله از زمان برکنار کردن مرسی در سوم ژوئیه پس از اعتراضات گسترده میلیونی ضد دولت وقت مصر، همواره مورد تقدیر و حمایت گسترده قرار گرفته است. 

اکثریت قابل توجه مردم مصر طرفدار ثبات در مصر هستند و با گروههای اسلامی موافق نیستند. همچنین مردم مصر به طور کامل طی ماههای اخیر توسط رسانه‌های این کشور که دایما از مرسی حمایت می‌کنند شستشوی مغزی شده‌اند. 

شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها وی را ناجی ملت و تنها فردی توصیف می‌کنند که می تواند مشکلات مصر را حل کند. آنها همچنین با حمایت گسترده از پلیس و ارتش منتقدان خود را ارعاب کرده‌اند. در عوض رسانه های مصری توجه بسیار کمی به حمدین صباحی کرده‌اند. 

سیسی از نظر درصد آرا می‌تواند با اختلاف زیاد ببرد، با این حال توجه ستاد وی به میزان شرکت مردم است. اگر این رقم بالا باشد سیسی  می‌تواند ادعا کند کل ملت پشت وی قرار دارند و به جهان بگوید که برکناری مرسی ناشی از اراده مردم بود. 

حضور کم، ضعیف بودن حمایت مردمی از وی در مصر حکایت از این خواهد داشت که وی از سال 2011 تا کنون در برکناری دو رئیس جمهور قبلی مصر نقش داشته است.

 اگر صباحی بتواند رای مرسی را بشکند باز نیز ضربه ای دیگر به سیسی وارد خواهد شد و مخالفت فعال وی با سیسی به رغم عدم حضور در رسانه ها را نشان خواهد داد. 

مردم مصر واقعا به دنبال برقراری نظم و امنیت و احیای اقتصادی این کشور هستند. اگر این انتخابات به نتایجی ملموس منجر نشود، ممکن است موج جدید ناآرامی دراین کشور ایجاد شود و برخی نگرانند که این اعتراضات بسیار عمیق تر باشد.

 مصر حتی در صورت به قدرت رسیدن سیسی نیز همچنان با این سئوال روبرو خواهد بود که می‌تواند به دموکراسی که جنبش مردمی با برکناری مبارک به دنبال آن بود دست یابد یا خیر.

حامیان مرسی می‌گویند برکناری یک رییس جمهور منتخب این امیدها را از بین برد و طرفداران سیسی می‌گویند وی دموکراسی را نجات داد. همچنین منتقدان سکولار سیسی نگرانند که وی باردیگر دیکتاتوری را به مصر بازگرداند. 

اخوان المسلمین که زمانی قدرتمند ترین گروه مخالف سیاسی در مصر بود به شدت سرکوب شده،‌ ممنوع الفعالیت شده و سازمانی تروریستی توصیف شده است. سران این گروه از جمله مرسی نیز در دادگاه با اتهاماتی روبرو هستند که می تواند منجر به صدور حکم اعدام ضد آنها شود. 

بسیاری از مردم مصر اکنون ضد کودتا شده‌اند و متقاعد شده‌اند که این کشور تلاش دارد با استفاده از مذهب و انتخابات قدرت را در انحصار خود بگیرد. این گروه از هواداران خود خواسته است انتخابات را تحریم کنند. 

با این حال اخوان هنوز حمایت و رای خود را از دست نداده است. اگرچه سیسی و صباحی هیچیک قول نداده اند که به اخوان اجازه بازگشت به سیاست را خواهند داد ، هواداران اخوان می گویند به مخالفت خود ادامه خواهند داد و اعلام کرده اند به طور قطع محبوبیت سیسی کاهش خواهد یافت و مردم مصر به آنها خواهند پیوست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار