گام‌های نخست و عملی برای ثبت جهانی اسب نژاد کردی در دنیا با حضور متخصصان بین‌المللی و برجسته ژنتیک اسب در کردستان برداشته شد.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، اسب حیوانی است که از گذشته‌های دور تا به امروز در زندگی انسان نقش پرثمر و باارزشی را ایفا کرده است.

از استفاده در باربری‌ها در کنار سایر حیوانات مختص این کار تا بهره بردن از آن برای سواری که اتفاقا مهم‌ترین ویژگی این حیوان بوده همگی گویا و شرح حال زندگی اسب در طول دوران‌ها است.

اسب اصیل نژاد کردی علاوه بر توانمندی جسمانی، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم در مسافت‌های طولانی است و به همین دلیل همواره در مسابقات استقامت و چوگان بسیار موفق ظاهر می‌شود.

اسب کردی به دلیل ویژگی‌های ممتاز خود از ابعاد گوناگون قابل توجه است و برای حفظ نژاد اینگونه اسب باید تمهیدات لازم به کار گرفته شود.

در همین راستا پروفسور ارنست بیلی از متخصصان ژنتیک و استاد ژنتیک دانشگاه کنتاکی آمریکا در استان کردستان حضور یافت تا با بررسی ویژگی‌های اسب کردی مقدمات لازم برای ثبت این نژاد در دنیا به انجام برسد

.تیپیک اسب کردی منحصر به فرد استمحقق ژنتیک دانشگاه کنتاکی آمریکا، اسب کردی را بسیار زیبا می‌داند و با بیان اینکه تاکنون نظیر آن را در هیچ کجای جهان مشاهده نکرده‌ام، می‌گوید: چنین تیپیکی در اسب منحصر به فرد است.گفتنی است؛

پروفسور بیلی اخیراً در نخستین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران که در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران، برگزار شد نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

10 درصد اسب‌های کشور از نژاد کرد هستندوی، هزینه صرف شده برای پرورش هر اسب از نژاد کرد را 15 میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: صادرات اسب از دیگر موضوعاتی است که می‌توان با توجه به آن صرفه اقتصادی را دنبال کرد./س
 

برچسب ها: حیوان ، ممتاز ، نژاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.