وزیر بهداشت گفت: در شرایطی که طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست، دستیابی حقیقی مردم به خدمات سلامت منوط به آمیختگی همه خدمات سلامت توسط متخصصان اعم از پزشکان، پرستاران و تیم سلامت به گوهر اخلاق حرفه‌ای است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، در این پیام آمده است: «وجه مشترک در تاریخ پزشکی از زمان‌های دور تا به امروز تاکید بزرگان و دانشمندان بر عنصر با ارزش و تاثیر‌گذار اخلاق است.هرچند روش‌های تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران در طول زمان دستخوش تغییرات شگرفی شده، اما جنبه اخلاقی کار طبابت و مراقبت از سلامت مردم همچنان با اهمیت بوده و شایسته تامل، تعمق، تذکر و تکرار است. توجه به ارتباطات انسانی و اصول اخلاق پزشکی که در آثار بجا مانده از اطباء مشهور یونان باستان مشاهده می‌گردد، در دوران تمدن اسلام به اوج خود رسید و اطلاق واژه حکیم به اطباء اسلامی دلیلی بر آمیختگی علم پزشکی با اخلاق، فلسفه و دین است. لذا این رویکرد موجب دستیابی حقیقی به سلامت در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌شود که امروزه مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی نیز هست.»

در ادامه این پیام آمده: «از سویی سخن در باب فضائل حضرت زینب کبری (س) تکریم ارزش‌های انسانی شخصیت بزرگی است که تربیت یافته خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده و بانویی است که در درجه اعلای معنویت و حقیقت‌ قرار دارد. شخصیتی که از جهات متعدد عفاف، کرامت، علم، صداقت، صبر و دفاع از روح کلی اسلام در عاشورا و پرستاری از نهضت امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان نمونه‌ای کامل است. از افتخارات جامعه پرستاری کشور ما همین بس که نام، آوازه و اخلاق پرستاری با نام حضرت زینب (س) عجین شده است.»

«اینجانب برگزاری دومین کنگره اخلاق پرستاری را که به تکریم شخصیت حضرت زینب کبری (س) و بررسی علمی موضوع اخلاق حرفه‌ای در پرستاری می‌پردازد، به فال نیک می‌گیرم و در شرایطی که طرح تحول نظام سلامت در حال اجراست، دستیابی حقیقی مردم به خدمات سلامت را منوط به آمیختگی همه خدمات سلامت توسط متخصصان اعم از پزشکان، پرستاران و تیم سلامت به گوهر اخلاق حرفه‌ای می‌دانم.»

این پیام می افزاید: «همه ما در حال و آینده نیازمند توجه جدی به موضوع اخلاق و معنویت در همه ابعاد نظام سلامت از جمله فعالیت‌های بالینی، آموزشی، پژوهشی هستیم. امید است اقداماتی همچون برگزاری این گنگره که با تلاش و پیگیری معاونت پرستاری و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، سازمان نظام پرستاری و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود، موجب رونق اخلاق در همه لایه‌ها، ابعاد و ارکان نظام سلامت کشور گردد.» 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار