«مک‌کالین» مستندی است به کارگردانی جاکویی و دیوید موریس، محصول سال 2012، که جمعه ساعت 16 داستان زندگی یک عکاس نام‌آور جنگ را در شبکه چهار روایت می کند.

به گزارش  حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه چهار، دونالد مک کالین که در سال 1935در منطقه ای فقیرنشین واقع در شمال شهر لندن و در خانواده ای فقیر به دنیا آمد و بعد از گذراندن دوره خدمت ملی در نیروی هوایی پادشاه، به حرفه عکاسی رو آورد.

گفتنی است: جنگ داخلی‌ قبرس، اولین جنگی بود که دان مک‌کالین به عنوان یک عکاس‌خبرنگار در آن حضور پیدا کرد.

کمتر کسی ‌مانند کالین اکثر نبردهای سرنوشت ‌ساز تاریخ معاصر را به ثبت رسانده است. یکی از استثناهای مهم، جنگ شش روزه بین اسرائیل و کشورهای عربی‌است که او نتوانست عکس‌های فراوانی به همراه بیاورد. دان ندانسته بدون این‌که دوربین‌اش را برای بازرسی و سانسور به اسرائیلی‌ها بدهد، خاک اسرائیل را ترک کرد و همین موضوع دولت اسرائیل را نسبت به او بدبین کرد.

وی باعکاسی هوایی برای نیروی هوایی پادشاهی انگلیس از سال 1964 تا 1984 میدان جنگ را در جزیره قبرس، بیافرا، ویتنام، کامبودیا، بنگلادش، السالوادور و شرق دور پوشش داد و یکی از عکاسان مطرح جنگ در تاریخ عکاسی نام گرفت.

در سالهای اخیر، گذشته از چشم انداز حرفه اش در کشور انگلستان و هند، او بیشتر زمان عکاسی خود را روی قاره آفریقا برای نشان دادن بحران ایدز در آفریقای جنوبی، بتسوانا، زامبیا و ارائه کتابی در مورد قبیله گمشده از اتیوپی و ... متمرکز کرد.گفتنی است عکس های او در نشان دادن وحشت، چنان تأثیر گذار است که دولت تاتچر او را از مسافرت با سربازان به سرزمین های فالک بازداشت، حقیقتی که او را به شدت افسرده کرد.

یاد آور می شود؛ مک کالین بین سالهای 1966 و 1984 به عنوان خبرنگار جهانی با مجله ساندی تایم همکاری کرد که شامل نمایش بوم شناختی و فاجعه های ساخت بشرچون قربانیان اپیدمی ایدز آفریقا و مناطق جنگی، در سال 1968 است. اما اتفاق جالب در زندگی این عکاس مربوط به سال 1968 است، زمانی کهدوربین نیکون مک، گلوله ای که به قصد او شلیک شده بود را متوقف کرد.

از دیگر آثار مک کالین جنگویتنام، مشکلات در شمال ایرلند، جنگ و قحطی در آفریقا، تجاوزات رژیم صهیونیستی و... است.


انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه ، چهار ، عکس ، عکاسی ، مستند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار