قائم مقام انجمن جامعه ایمن گفت: کمیته راهبردی جامعه ایمن با هدف کاهش آسیب و ارتقای سطح امنیت در تمامی نقاط برای شهروندان تشکیل شده است.

ˈعلی شمسˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن به تاریخچه ایی از کمیته راهبردی جامعه ایمن اشاره کرد و افزود: در سال 1985 در کانادا جوانی 19 ساله بر اثر انفجار مواد شیمیایی جان خود را از دست داد؛ این حادثه دلخراش خالق هدفی بزرگی در ذهن دوستان این قربانی واقعه شد تا نسبت به راه ‏اندازی تشکیلاتی مردم‏ نهاد در راستای پیشگیری از حوادث و کاهش اثرات ناشی از آن اقدام کنند که این حرکت مورد توجه و استقبال سازمان ملل و سازمان‏های بهداشت جهانی قرار گرفت.

شمس اضافه کرد: پس از این تحولات، نخستین کنفرانس بین ‏المللی پیشگیری از حوادث در سال 1989 در سوئد برپا شد و این گردهمایی جهانی بهانه‏ ای برای تولد جامعه ایمن به عنوان یک ان.جی.او جهانی بود.

این مسوول افزود: در کنفرانس جامعه ایمن سوئد بیانیه‏ای در چارچوب هفت شاخص اصلی در راستای حفظ جان انسان‏ها و سلامتی آنها به عنوان حقی اساسی برای همه بشر قرائت و اعلام شد.

قائم مقام انجمن جامعه ایمن بیان کرد: در همان سال، شهر کوچک ˈلیدکوپینˈ در کشور سوئد نام خود را به عنوان نخستین شهر دارنده شاخص‏های ایمنی و تأییدیه مرکز همکاری‏های بین‏المللی سازمان جهانی بهداشت معرفی کرد.

وی به تاریخچه جامعه ایمن جهانی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 1374 اجرای طرح جامعه ایمن از سوی سازمان جهانی بهداشت به وزارت بهداشت کشورهای مختلف سپرده شد که این طرح در سال 1376 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت در چند دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت در پنج استان و شهر منتخب لاهیجان در گیلان، اسلامشهر در تهران، کاشمر در خراسان، بوشهر در استان بوشهر و شازند در استان مرکزی صورت اجرایی به خود گرفت.

شمس اضافه کرد: نمایندگان سازمان بهداشت جهانی پس از چندی سفری به ایران داشتند که تنها شهر کاشمر را به عنوان رعایت‏کننده هر هفت شاخص مورد نظرشان پذیرفتند و این شهر به عنوان نخستین شهر ایرانی در ردیف دیگر شهرهای جهان قرار گرفت.

قائم مقام انجمن جامعه ایمن بیان کرد: هم اینک بیش از 300 شهر از 38 کشور جهان موفق به اخذ کارنامه عضویت در شبکه جهانی جامعه ایمن شده‏اند تا برنامه های خود را در راستای اهداف کمیته راهبری جامعه ایمن پیش گیرند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.