رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مرکز نظامي "وست پوينت" آمريکا به تشریح سیاست خارجی دولت ایالات متحده پرداخت، این در حالی است که به نوشته روزنامه صهیونیستی، وی به یک مسئله بسیار مهم در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای نکرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" در گزارش خود آورده است: در میان منتقدان سیاست‌های خارجی دولت باراک اوباما، مقامات اسرائیل نیز حضور دارند. افرادی که سیاست خارجی اوباما در زمینه دیپلماسی عمومی را ضعیف می‌پندارند و معتقدند که دخالت نظامی تنها نشانه قدرت است.

اگر بگوییم که مسئله صلح میان اسرائیل و فلسطین به طور آشکاری در سخنرانی اوباما غایب بود، دروغ نگفته‌ایم. اگرچه مقامات دولت آمریکا تلاش کردند اهمیت حذف این مسئله از سخنرانی اوباما را کم کنند و آن را بی‌اهمیت جلوه دهند، اما این اقدام آنان بی‌نتیجه بود. اوباما در سخنرانی خود از پنج هزار کلمه برای تشریح سیاست خارجی خود در سال‌های پیش‌رو استفاده کرد، که در هیچ یک از این کلمات هیچ اشاره‌ای به مسئله‌ای که تا چندی پیش مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی آمریکا بود، نکرد.

این در شرایطی است که مقامات آمریکا ادعا می‌کنند سخنرانی اوباما به طور عمده بر روی مسائل امنیتی استوار بود و قرار نبود تمامی ابعاد سیاست خارجی دولت این کشور در آن مطرح شود. این توضیح اما قانع‌کننده نیست، زیرا دلیل اصلی این است که اوباما دلیلی برای صحبت در این‌باره نمی‌دید. صحبت درباره مسئله‌ای که به شکست انجامید. مسئله‌ای که اوباما حقیقتا از آن خسته شده است. بله اوباما از هر دو طرف درگیر در این‌باره خسته شده است، اما از اسرائیل بیشتر. زیرا انتقادات از اسرائیل مبنی بر اینکه این دولت تقصیر بیشتری در شکست مذاکرات داشته است، بسیار بیشتر است.

در واقع افرادی هستند که بر لزوم استفاده از گزینه نظامی تاکید می‌کنند و معتقدند که دیپلماسی نشانه ضعف است. اما این افراد هنوز نفهمیده‌اند که جنگ و درگیری نظامی به ندرت اهداف مربوط به شعارها و خواسته‌های آنان را محقق می‌سازد. اوباما دیشب به این دلیل سخنرانی کرد که روند کاهش حمایت از سیاست خارجی دولت خود را متوقف کند. وی می‌داند که انتقادات از او دیگر منحصر به راستگرایان افراطی نیست و میانه‌روها و رسانه‌ها نیز اخیرا به صف منتقدان وی پیوسته‌اند. اگرچه وی این انتقادات را غیرمنصفانه می‌داند. 

وی البته به دو وعده خود مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از دو کشور عراق و افغانستان، سرانجام عمل کرد. اکنون نیز معتقد است که آمریکا امروز از هر زمانی قوی‌تر است و قدرت‌های خارجی دیگر تهدیدی برای این کشور نیستند. از سوی دیگر وی در یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی خود یعنی پرونده هسته‌ای ایران در آستانه موفقیت است. مسئله‌ای که به شدت مورد مخالفت نتانیاهو و متحدان وی در کنگره آمریکا قرار دارد.

هاآرتص نوشت: اوباما یکی از باهوش‌ترین افرادی است که تاکنون در کاخ سفید حضور پیدا کرده‌اند، به ویژه در مقایسه با رئیس‌جمهور قبلی. با این وجود وی به نظر می‌رسد از شجاعت مورد نیاز برای پیشبرد سیاست‌های خود چندان بهره‌مند نیست. این مسئله می‌تواند برای وی در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا و مجلس نمایندگان بسیار مشکل‌آفرین باشد. اگر جمهوری‌خواهان هر دو مجلس را در اختیار خود بگیرند، مسئله لغو تحریم‌های ایران بسیار سخت خواهد شد، و صلح خاورمیانه نیز به طور کامل نابود خواهد شد و به تاریخ خواهد پیوست که البته این مسئله برای اسرائیل یک پیروزی بزرگ خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار