مساله‌ای که اکنون به صورت محرمانه و پشت درهای بسته کنگره آمریکا مطرح است این نکته می‌باشد که صهیونیست‌ها در بخش عملیات‌ جاسوسی در آمریکا پا را بسیار فراگذاشته‌ و خطوط قرمز را رد کرده‌اند.

در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران با در خصوص رمزگشایی این عملیات جاسوسی همراه باشید:

چندی پیش خبر استراق‌سمع تماسهای تلفنی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان توسط آژانس امنیت ملی امریکا ضمن ایجاد یک شوک میان دولتمردان متحد آمریکا، به عنوان یک شیوه گستاخانه رفتار با دولت دوست تلقی شد٬ اما اکنون اسناد فاش شده نشان می دهند که این مقامات اطلاعاتی آمریکا هستند که خود هدف جاسوسی یکی از متحدانشان قرار گرفته اند. مساله ای که اکنون به صورت محرمانه و پشت درهای بسته کنگره آمریکا مطرح می باشد این است  که اسرائیلی‌‌ها در بخش عملیات‌ جاسوسی در آمریکا بسیار پا را فراگذاشته‌ و خطوط قرمز را رد کرده‌اند.



هفته‌‌نامه نیوزویک می‌نویسد، طبق یکسری جلسات محرمانه درباره قانونی که محدودیت‌‌ روادید برای شهروندان اسرائیلی را کاهش می‌ دهد، تلاش‌ های تل‌ آویو برای ربودن اسرار آمریکا تحت پوشش مأموریتهای تجاری و قراردادهای مشترک فناوری دفاعی، محل بحث قرار گرفته است.

مقامات رژیم‌ صهیونیستی مدتی است که تلاش می‌ کنند تا مجوز سفر بدون روادید اسرائیلی‌ ها به آمریکا را دریافت کنند. با این وجود واشنگتن تاکنون به بهانه‌ های مختلف از پذیرش این خواسته سرباز زده است. آنطور که نیوزویک گزارش داده، دلیل اصلی امتناع از لغو روادید، نگرانی از گسترش جاسوسی‌ های اسرائیل است. 

سازمان‌ های مقابله با عملیات‌ های جاسوسی به اعضای کمیته‌ های امور خارجه و قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند که فعالیت‌ های جاسوسی اسرائیل در آمریکا بی سابقه است و فراتر از فعالیت‌ های دیگر همپیمانان نزدیک آمریکا چون آلمان، فرانسه، انگلیس و ژاپن است.


یکی از کارکنان سابق کنگره که در یکی از جلسات محرمانه در اواخر ۲۰۱۳ حاضر بود، گفت: هیچ کشور نزدیک به آمریکا به اندازه اسرائیل در زمینه جاسوسی از خطوط قرمز عبور نکرده است.

این مشاور سابق اعلام کرد که سازمانهای اطلاعاتی جزئیات را منتشر نکرده است اما به جاسوسی صنعتی اشاره کرد و در توضیح آن گفت این جاسوسی‌ ها از طریق شهروندان اسرائیلی که طی مأموریت‌ های تجاری به آمریکا می‌ آیند یا شرکت‌ های اسرائیلی که با شرکت‌ های آمریکایی همکاری دارند یا جاسوسان اطلاعاتی که مستقیما توسط دولت هدایت می‌ شوند، صورت می‌‌گیرد.


****  جاسوسی آمریکا شاید مسبوق به جاسوسی اسرائیل باشد شاید هم نه!
پیش از این نیز طی سندی که روزنامه انگلیسی گاردین بر اساس افشاگری‌ های ادوارد اسنودن منتشر کرده بود، مشخص شده بود که مقامات آمریکایی از "ایهود اولمرت"، نخست‌ وزیر سابق رژیم صهیونیستی، "ایهود باراک"، وزیر جنگ وقت اسرائیل و "یونی کارن" رئیس دفتر وی جاسوسی‌‌ های گسترده‌ ای را انجام داده‌ اند!

با وجود اینکه اسرائیل این افشاگری ‌ها را کم ‌اهمیت خواند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت: دستور داده ‌ام تا این مساله بررسی شود. این‌ گونه مسائل نباید میان هم‌ پیمانان رخ دهد.



روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با استناد به اسنادی که ادوارد اسنودن مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا افشا کرد، علاوه بر ایهود اولمرت٬ ایهود باراک وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز از جمله افرادی هست که نامشان در فهرست طولانی شخصیت ها و مسئولان حدود ۶۰ کشور دیده می شود که سرویس های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ ارتباطات و مکالمات آنها را شنود کرده اند.

تمام این مسائل در حالی رخ می دهد که اسرائیل و متحد راهبردی‌اش٬ آمریکا توافق کرده بودند هرگز از یکدیگر جاسوسی نکنند. این توافق دو جانبه در سال ۱۹۸۵ پس از بازداشت "جاناتان پولارد"، از کارشناسان نیروی دریایی آمریکا صورت گرفت. گفته شده "جاناتان پولارد" هزاران سند مخفی و محرمانه مربوط به فعالیت های اطلاعاتی آمریکا را در جهان عرب در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. لازم به ذکر است مطابق افشاگری منابع اطلاعاتی آمریکا٬ اطلاعات به دست آمده حاكی از آن است كه "رام امانوئل" یهودی كه توسط باراك اوباما به عنوان رئیس دفتر كاخ سفید انتخاب شده ارتباط گسترده ای با سازمان اطلاعاتی جاسوسی اسرائیل (موساد) دارد كه در دوره ریاست جمهوری "بیل كلینتون" رئیس جمهور اسبق آمریكا در افشای رابطه وی با "مونیكا لوینسكی" كارمند كاخ سفید دست داشته است. 


بر اساس این گزارش، امانوئل پرونده فعالی در بخش مبارزه با جاسوسی دفتر تحقیقات فدرال آمریكا دارد كه این مسئله می تواند برای رئیس جمهور آمریكا از نظر امنیتی مشكل ساز شود. به گفته منابع اطلاعاتی آمریكا، سئوالات زیادی در خصوص رابطه امانوئل با سازمان جاسوسی اسرائیل وجود داشت به طوری كه بیل كلینتون در دوره ریاست جمهوری اش در سال ۱۹۹۸ مجبور به بركنار كردن امانوئل از كاخ سفید شد. 


***  اسرائیل موضع انکار را در پیش گرفته
مقامات رژیم‌صهیونیستی روز چهارشنبه همانطور که انتظار می‌ رفت جاسوسی از آمریکا را رد کرده و گزارش‌ های منتشر شده در این مورد را کینه‌‌توزانه خواندند.

جزئیات جدید جاسوسی‌‌های اسرائیل به وزارت کشور و وزارت خارجه آمریکا، پلیس فدرال آمریکا و سازمان‌‌ های مبارزه با جاسوسی‌ های ملی ارائه شده است. این در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی این گزارش را بی‌ پایه و پوچ خوانده است. 




"آرون ساگویی" یکی از سخنگویان سفارت اسرائیل در آمریکا که در ابتدا حاضر نشد اظهار نظری درباره این گزارش کند، پس از اصرار شدید نیوزویک در خصوص اظهار نظر مرتبط با جاسوسی اسرائیل از آمریکا تمامی این موارد را انکار کرد.

وی به نیوزویک اعلام کرد: اسرائیل عملیات جاسوسی در آمریکا را راه‌‌اندازی نمی‌‌کند. ما این مساله را که اتهام دروغین و بی‌ اساس علیه اسرائیل است٬ محکوم می نماییم.

"یوال اشتاینیتز" وزیر دستگاه اطلاعاتی کابینه نتانیاهو نیز ضمن تکذیب خبر منتشر شده از سوی نیوزویک مدعی شده که برخی افراد خواستار برهم زدن روابط حسنه اسرائیل و امریکا هستند.

روزنامه هاآرتص چنین می نویسد که گرچه اطلاعات منتشر شده از سوی نیوزویک تایید نشده اند اما می توانند بر روابط آمریکا و اسرائیل تاثیرگذار باشند چرا که هم اکنون روابط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در وضعیت متزلزلی قرار دارد.



سال گذشته جان کری وزیر امور خارجه امریکا تلاش هایی را برای بهبود روابط اسرائیل و امریکا انجام داد با این حال اکنون وضعیت به شرایط گذشته بازگشته است؛ چرا که مذاکرات صلح فلسطینی – اسرائیلی با بن‌بست مواجه شده و از سوی دیگر رهبران دو کشور بر سر موضوع مذاکرات هسته ای ایران و غرب با یکدیگر اختلاف نظرهایی جدی دارند.

به گزارش روسیا الیوم، این اسناد تاكید می‌كند با وجود آنكه رژیم صهیونیستی شریك اطلاعاتی برجسته واشنگتن هستند، آمریكا یكی از اهداف جاسوسی آنهاست بدین دلیل که اسرائیلی‌ها می‌خواهند از جزئیات موضع آمریكا درباره همه مسایل مربوط به خاورمیانه اطلاع پیدا كنند.

نیوزویک در این گزارش خود، به نقل از یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا نوشته است که جاسوس‌‌های اسرائیلی حتی تا حمام ال گور معاون بیل کلینتون رئیس سابق آمریکا نیز رسیده بوده‌ اند. به گفته این مقام اطلاعاتی، محافظین ال‌ گور، در سال ۱۹۹۸ بعد از شنیدن صدایی، متوجه حضور فردی می‌ شوند و او بلافاصله بعد از دیدن مأموران از محل می‌ گریزد. 

در این گزارش اشاره شده که مقام های اطلاعاتی امریکا و منابع کنگره مدعی شده اند که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل دهه ها مقام های امریکایی را مورد استراق سمع تجاوزکارانه قرار داده اند.

***  واکنش عجیب چاک هیگل نسبت به جاسوسی اسرائیل از آمریکا
چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی که مشترکا با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برگزار شده بود اعلام داشت از صحت مطالبی که اخیرا مجله نیوزویک آمریکا درخصوص جاسوسی رژیم صهیونیستی از آمریکا منتشر کرده است، اطلاعی ندارد.


وی به روابط مستحکم میان واشنگتن و تل آویو اشاره کرده و افزود: بازتاب این روابط در کمک ‌های نظامی آمریکا و همچنین حمایت از طرح ‌های تکنولوژیکی اسرائیل نمود پیدا کرده است.

هیگل تصریح کرد که وی از پایگاه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بازدید کرده است که قرار است تمرینات مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و آمریکا با حضور هزاران سرباز در آنجا برگزار شود.

در همین راستا، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که وی زمانی که سمت رئیس هیئت اطلاعات در ارتش را بر عهده داشته، به وی اجازه جاسوسی از آمریکا داده نشده بود و وی نیز به عنوان وزیر جنگ این رژیم این اجازه را نداده است تا جاسوسی علیه آمریکا صورت بگیرد.

بدین ترتیب می‌توان گفت که مقامات آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند این موضوع را از دید رسانه‌ها پنهان کنند.

گزارش از مغانی

منابع:

http://www.newsweek.com/mostly-good-week-israel-us-spying-controversy-251261

http://www.nbcnews.com/news/world/chuck-hagel-not-aware-israeli-spy-operations-targeting-u-s-n106131

http://www.newsweek.com/israels-aggressive-spying-us-mostly-hushed-250278

http://www.reuters.com/article/2014/05/15/us-usa-israel-hagel-idUSBREA4E0H820140515

http://www.ibtimes.co.uk/haaretz-correspondent-accuses-newsweeks-israel-spying-us-report-anti-semitism-1447560

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار