بیست و پنجمین دوره لیگ جهانی برای نخستین بار با شرکت 28 تیم و با سبک و سیاقی جدید در هفت گروه و در سه سطح برگزار می‌شود و در نهایت، شش تیم از هر سه سید در شهرهای فلورانس ایتالیا، سیدنی استرالیا و بورسای ترکیه، مسابقه‌های نهایی خود را انجام خواهند داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دومین حضور والیبالیست‌های ایرانی با سرمربی جدید صرب رقم خواهد خورد و باید دید اسلوبودان کواچ می‌تواند شاخ غول‌های والیبال دنیا را بشکند یا خیر؛ سوالی که گذر زمان پاسخ آن را خواهد داد.

دست برقضا مرد صرب تبار والیبال ایران باید در قامت سرمربی تیم ملی در نخستین بازی رسمی،در سرزمین چکمه با ایتالیایی مصاف دهد که در سه سال اخیر در این کشور کارنامه درخشانش را در تیم پروجا جمع و جور کرده است.

تیم ملی ـ که در گروه الف رقابت‌ها با ایتالیا، برزیل و لهستان همگروه شده ـ کار سختی پیش رو دارد و وقتی کارنامه و ترکیب هر سه تیم را ورق می‌زنیم، متوجه می‌شویم این تیم‌ها نه تنها قهرمانی لیگ جهانی را در کارنامه دارند، بلکه پرافتخارترین تیم‌های ادوار لیگ جهانی نیز به حساب می‌آیند. برزیل با 9 و ایتالیا با هشت عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم‌ها در لیگ جهانی به حساب می‌آیند.

در ذیل نگاهی به شرایط حریفان تیم ملی والیبال در لیگ جهانیمی‌اندازیم.

ایتالیا: مائروبروتو، جوان‌ترین مربی تاریخ آتزوری که از سه سال پیش برای المپیک ریو برنامه‌ریزی کرده با پوست‌اندازی و اضافه کردن چند نیروی جوان و تازه‌نفس، میانگین سنی این تیم را کاهش داده است، نشان به آن نشان که بروتو بازیکنان باتجربه‌ای چون میشل لاسکو، الکساندرو فی و لوئیجی ماسترانجلو را کنار گذاشت، هرچند بروتو به ایوان زایستف ستاره روسی‌تبار خود، پارودی، کوار، بیرلی و تراویکا دل خوش کرده و موفق به صید مدال برنز المپیک و لیگ جهانی در ماردل پلاتا شده که نشان از استراتژی صحیح این مربی دارد. بی‌شک حضور بارانوویچ و سیمونه بوتی پدیده‌های یک سال اخیر ساحل لاجوردین در ترکیب ایتالیا، یکی دیگر از کارهای مثبت این مربی بوده که در تیم‌های لوبه بانکا و پروجا توپ زده‌اند اما مردان ایرانی در دو سال اخیر گربه سیاه والیبال ایتالیا به حساب آمده‌اند. تیم کشورمان در آخرین تقابل خود در برابر ایتالیا با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی رسید.

برزیل: بدون تردید نام برزیل برای هر تیمی حتی روسیه رعب‌آور است اما این تیم شکست‌ناپذیر نیست واگر در جام قهرمانان قاره‌ها از تجربه کافی برخوردار بودیم، چه بسا شکست برزیلی‌ها دور از دسترس نبود.

برنارد رزنده حالا با بازگشت مورلیو اندرس که از مصدومیت شانه رنج می‌برد و با وجود لوکارلی، رزنده، والاس و لوکاس ترکیب بهتری در اختیار دارد، اما این تیم در دریافت آسیب‌پذیر است و هنوز جای خالی امارال دانته و سرجیو لیبروی کهنه‌کار در پست قدرتی احساس می‌شود. البته مردان سرزمین قهوه امیدوارند که این تیم حداقل نایب قهرمانی دوره قبل را تکرار کند.

لهستان: انگار بازیکنان تیم ملی والیبال لهستان پس از قهرمانی در سال2012 لیگ جهانی چشم خورده‌اند، زیرا یازدهمی در دوره پیش را کمتر کسی برای مدافع عنوان قهرمانی در لیگ جهانی پیش‌بینی می‌کرد، اما این اتفاق در حالی برای لهستان افتاد که زمامداران والیبال لهستان عذر آندره آناستاری را خواستند و هدایت تیم را به استفان انتی‌گا؛ ستاره دهه پیشین فرانسه سپردند. پسر محبوب بلچاتو که با PGE اسکارا در آستانه چهل سالگی به‌عنوان بازیکن قهرمان شده، بدون تردید امید به دستان بارتژکورک در کنار ماریو ژولازلی، پیتر نواکوسکی، میشل کوبیاک و میشل وینارسکی دارد تا مردان سرزمین لهستان را خشنود کنند. لهستان آخرین بار سال 2009 مغلوب والیبالیست‌های ایرانی در جام جهانی 2011 ژاپن آن هم با نتیجه 3 بر 2 شد.

نحوه صعود و سقوط تیم‌ها

در شیوه جدید برگزاری مسابقه‌های لیگ جهانی، تیم‌ها در سه دسته قرار گرفته‌اند.

در دسته اول هشت تیم در دو گروه حضور دارند که از هر گروه دو تیم به مرحله نهایی صعود می‌کند. در دسته دوم 12 تیم در سه گروه تقسیم‌بندی شده‌اند که تیم برتر آن به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند و تیم آخر نیز به دسته سوم سقوط خواهد کرد.

در دسته سوم نیز هشت تیم در دو گروه قرار گرفته‌اند که تیم برتر به دسته دوم صعود می‌کند.

با توجه به این‌که مرحله نهایی این دوره از مسابقات در ایتالیا برگزار می‌شود، در صورتی که این تیم در رده اول یا دوم گروه خود قرار بگیرد، تیم سوم گروه نیز راهی مرحله نهایی خواهد شد که این مساله شانس ایران را برای نخستین تجربه صعود به مرحله پایانی بیشتر می‌کند.

گروه بندی کامل لیگ جهانی 2014 به این شرح است:

دسته یک:

گروه A: برزیل، ایتالیا، لهستان و ایران

گروه B: روسیه، آمریکا، صربستان و بلغارستان

دسته دو:

گروه C: بلژیک، کانادا، استرالیا و فنلاند

گروه D آرژانتین، آلمان، فرانسه و ژاپن

گروه E: هلند، کره جنوبی، پرتغال و جمهوری چک

دسته سه:

گروه F: تونس، ترکیه، کوبا و مکزیک

گروه G: پورتوریکو، چین، اسلواکی و اسپانیا

تیم ملی کشورمان در اولین دیدار خود در لیگ جهانی 2014 نهم خرداد در تریسته ایتالیا به مصاف تیم ملی این کشور خواهد رفت. دومین دیدار تیم ملی با ایتالیا نیز یازدهم خرداد در شهر ورونا برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار