طی روزهاي اخير براي نخستين بار بيماري «لمپي اسكين» كه يك بيماري پوستي ويروسي با سرعت انتشار بالا است و باعث خسارت هاي اقتصادي در جمعيت گاوي می‌شود، در تعدادي از دامداري ها و روستاهاي کشور گزارش شده و مورد تاييد آزمايشگاهي قرار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان دامپزشكي كشور، بر اساس گزارش هاي دريافتي طي روزهاي اخير براي نخستين بار بيماري «لمپي اسكين» كه يك بيماري پوستي ويروسي با سرعت انتشار بالا است و خسارت هاي اقتصادي سنگيني با كاهش توليدات داملي، ضايعات پوستي و تلفات در جمعيت گاوي وارد مي سازد، در تعدادي از دامداري ها و روستاهاي استان هاي آذربايجان غربي،‌ ايلام،‌ كردستان و كرمانشاه گزارش و مورد تاييد آزمايشگاهي قرار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، اين بيماري كه مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نيست،‌ زماني محدود به قاره آفريقا بوده و در سالهاي اخير در ساير كشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطين اشغالي، عمان،‌عراق و تركيه بروز كرده است.

به منظور جلوگيري از بومي شدن بيماري، سازمان دامپزشكي كشور در حال حاضر سياست حذف و ريشه كني بيماري را بر پايه تشديد اقدامات بهداشتي – قرنطينه اي و معدوم سازي دام هاي بيمار به اجرا گذاشته است.

از آنجايي كه انتقال عامل بيماري علاوه بر تماس با گاوهاي بيمار و محصولات خام دامي آلوده به ويروس، از طريق گزش حشرات (پشه ها و مگس هاي خونخوار) به طور مكانيكي صورت مي گيرد و با توجه به شرايط آب و هوايي فعلي، وزش بادهاي شديد طي روزهاي اخير و دماي هوا كه مناسب تكثير و فعاليت حشرات ناقل است، بسيج امكانات در قالب اكيپ هاي واكنش سريع در سطح استان هاي درگير، براي جلوگيري از گسترش بيماري، بومي شدن و خاموش كردن بيماري در كانون هاي اوليه آن ضروري است.

براساس این گزارش سازمان دامپزشكي كشور از دامداران خواست كه در صورت مشاهده هر گونه علايم بيماري در گاوها، اعم از تب همراه با ضايعات پوستي غيرمعمول، مراتب را به نزديك ترين واحد دامپزشكي گزارش كرده و از هر گونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشكي خودداري كنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: دام ، دامداری ، پوستی ، بیماری ، گاو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار