به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمدعلی شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نشست خبری این سازمان که پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته محیط زیست برگزار گردید به اجرای برنامههای متنوعی در این خصوص در طول این هفته برگزار میشود، اظهار داشت: برنامههای متنوع آموزشی، ترویجی، فرهنگی، ورزشی برای حفاظت از محیط زیست اجرا خواهد شد که البته از یک ماه قبل تدوین وبه مناطق 22 گانه شهر تهران ابلاغ شده است.
وی افزود: برگزاری 70 هزار آموزش شهروندی در مناطق 22 گانه و اجرای عملیات پاک سازی و شهری از برنامههای ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به مناسبت این هفته است. ضمن اینکه برنامههای دیگری نیز با عنوان همایشهای، دوچرخه سواری و پیاده روی، پاکسازی درهها و کوهستانها با مشارکت مردم اجرا خواهد شد.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه این مراسمها به صورت متناوب و مستمر در طول سال اجرا خواهد شد، افزود: امیدواریم با تکرار واستمرار این حرکتها همچنان که محیط زیست به عنوان اولویت اول مردم است به الویت اول مسئولین نیز تبدیل گردد.
شاعری در ادامه از آلودگی هوا، آب، خاک، صدا، کمبود آب، تخریب ارتفاعات و دیدگاههای مشرف به شهر تهران و اراضی منابع طبیعی به عنوان مهمترین مشکلات و چالشهای زیست محیطی شهر تهران یاد کرد و اظهار داشت: فقدان پایش جامعه برای محیط زیست شهری از مشکلات عمده محیط زیست شهر تهران است که این امر نیازمند توجه جدی مسئولین است.
** تخلیه دو میلیون مترمکعب فاضلاب تصویه نشده به اراضی جنوب شهر وی با عنوان اینکه شاید مهمترین دلیل آلودگی شهر تهران تحت تاثیر سوخت خودروها، صنایع آلاینده و ریزگردها باشد، افزود: این در حالی است که تعداد روزهای سالم در سال گذشته به دلیل این چهار عنصر تنها 60 روز بوده است. ضمن اینکه نباید از آلودگیهای ناشی از آب، پسابهای شهری، صنعتی و آلایندههای ناشی از پسماندههای بیمارستانی و مصرف انواع شوینده و سموم شیمیایی در تهران نباید غافل بود این در حالی است که 2 میلیون متر مکعب از فاضلاب شهر تهران به صورت تصویه نشده به اراضی جنوب شهر تخلیه میگردد.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از چالشهای صوتی به علت تردد وسایل نقلیه و فرهنگ نادرست ترافیکی به عنوان مشکل دیگر درخصوص مباحث زیست محیطی یاد کرد و افزود: عدم رعایت تمامی این آلایندهها سبب کاهش تنوع زیستی اعم از گونههای گیاهی و جانوری خواهد شد که هر چند این امر هم اکنون با وجود برخورداری تهران از 150 هزار گونه جانوری و 200 هزار گونه گیاهی در حد استاندارد است اما نیازمند توجه ویژه و مراقبت بیشتر است.
شاعری تخریب ارتفاعات در شمال تهران علیرغم تاکید مقام معظم رهبری به مسئولان نظام ومردم درخصوص حفظ این مناطق را از جمله دیگر چالشهای پیش روی ستاد محیط زیست شهرداری تهران عنوان کرد و افزود: البته اقدامات موثری نیز از سوی شهرداری تهران در خصوص مقابله با این چالشها صورت پذیرفته که از آن جمله میتوان به افزایش 56 درصدی حملونقل عمومی و احداث 14 خط معاینه فنی خودروهای سبک وسنگین اشاره نمود که البته اقدامات موثر دیگری نیز درخصوص ساماندهی صنایع مزاحم و آلاینده صورت پذیرفته که از آن جمله میتوان به ساماندهی 50 صنعت بزرگ آلاینده شهر تهران نظیر ایرفو اشاره نمود ضمن اینکه شناسایی یکا یک صنایع بزرگ و کوچک آلاینده هم اکنون درحال انجام است و این امر نیازمند یاری سازمانهای بزرگ نظیر فرمانداری و استانداری چرا که نمیتوان به بهانه رفاه و اشتغال سلامت مردم را به مخاطره بیاندازیم.
** استقرار 70 هزار واحد صنعتی با روش های غیر قانونی در تهران وی با بیان اینکه 70 هزار واحد صنعتی با روشهای غیر قانونی هم اکنون در شهر تهران مستقرند، افزود: استقرار بسیاری از این واحدها در شعاع کمتر از محدوده ممنوعه اعلام شده است هر چند که این محدوده نیز بسیار بیشتر از آنچه باید باشد عنوان شده است چرا که این میزان در شهر تهران مطابق قانون تصویب شده در سال 1345، 120 کیلومتر عنوان شده در حالی که همین میزان برای اصفهان 50 کیلومتر ودر شهرهایی نظیر اهواز، تبریز، مشهد، اراک و شیراز 30 کیلومتر است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید براینکه واحدهای صنعتی مستقر در شعاع خارج از 120 کیلومتری ودر محدوده داخلی شهر باید به شهرکهای صنعتی انتقال یابد، اظهار داشت: نظیراین صنایع آلاینده نیروگاه بعثت است که هیچ گونه راندمانی نداشته وتنها پرداخت جریمه منجر به آلودگی محیط زیست شهر میگردد که این امر نیازمند تعطیلی این نیروگاه است.
شاعری با بیان اینکه همان طور که اجازه توسعه پالایشگاه در اصفهان و تبریز را ندادیم ممانعت از استقرار صنایع آلاینده در شعاع 120 کیلومتری نیز نیازمند همکاری دستگاههای ذیربط است.
وی از نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل عمومی هوشمندسازی محدوده زوج و فرد نزد دیوارهای صوتی در 20 بزرگراه تهران و رسد آنلاین آلودگی صوتی در 45 ایستگاه به عنوان بخش دیگری از اقدامات شهرداری تهران در مقابله با آلودگی هوا یادکرد و افزود: یکی از آلایندههای مهم دیگر شهر تهران فرودگاه مهرآباد است چرا که آلودگی صوتی و هوا در این منطقه بیش از سایر نقاط تهران گزارش شده واین درحالی است که آلودگی یک پی کاف هواپیما حدود 2 تا 3 هزار برابر خودروها است واین موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید براینکه در طرح جامع مقابل با آلودگی هوای تهران انتقال فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام پیش بینی شده است، افزود: طبق پیش بینیهای به عمل آمده فرودگاه مهرآباد در طول 5 سال باید منتقل شده و تنها به مکانی تشریفاتی تبدیل گردد.
شاعری با تاکید براینکه حقوق محیط زیست باید به عنوان حقوق شهروندی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: توسعه زمانی متوازن و پایدار خواهد بود که محیط زیست به عنوان الویت نخست کشور مطرح گردد واین امر نیازمند همکاری دولت، مردم وشهرداری به عنوان سه رکن اصلی جهت حل موضلات است.
وی در ادامه به مشکلات و چالشهای موجود در حوزه آب شهر تهران اشاره نمود
واظهار داشت: سهمیه 320 لیتری آب اختصاص یافته به شهروندان و سرانه مصرفی
250 لیتری آنان پس از هدر رفت 70 لیتر آب بیانگر آن است که اقدامات مدیریتی
مصرف آب مهمتر از مدیریت تولید آن است چرا که فرسودگی شبکه انتقال آب از
مهمترین عوامل موثر در معظل عنوان شده است ضمن اینکه باید در نظر داشت 55
درصد از مردم به شبکه آب فاضلاب شهری متصل نیستند.
رئیس ستاد محیط زیست
و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه یکی از اقدامات شهرداری تهران را
ارائه پایان کار به مجتمعهای بزرگ و سازندگان آن پس از تکمیل سیستم تصویه
فاضلاب عنوان نمود و اظهار داشت: این موضوع از سوی شورای شهر تصویب شده و هم
اکنون در حال پیگیری آن هستیم وی این درحالی است که میزان فاضلاب غیر
بهداشتی مجتمع آتی سازو فرحزاد که به درکه تخلیه میگردد به ترتیب درحدود
1500 متر مکعب در روز و 8 هزار لیتر در ثانیه است که تمامی این موارد
نیازمند برخورد جدی با متخلفین نظیر صدور برگه جریمه پلمپ و توقف فعالیت
صنعت متخلف است.
شاعری در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران
مبنی برنقش 80 درصدی خودروها در آلودگی هوای شهر و چگونگی تعامل محیط زیست
با خودرو سازان با بیان اینکه تمامی دستگاهها، پالایشگاهها، واحدهای
صنعتی، بخش کشاورزی و خودروسازان باید ملزم به اجرای استانداردهای لازم
گردند به تعاملهای صورت گرفته با خودرو سازان در اجرای این استانداردها و
تعویقهای وعده داده شده از سوی آنان اشاره نمود و افزود: تعامل اگر تنها به
معنای نزدیک سازی محیط زیست با استانداردها باشد خیلی قابل قبول نبوده و
مستلزم پذیرفتن استانداردها از سوی خودرو سازان است واین در حالی است که
خودروسازان علی رغم برخورداری از امکانات مالی واقتصادی مناسب حاضر به
اجرای این استانداردها نیستند چرا که اجرای این استانداردها نیازمند تعویض
80 قطعه خودرو است.
** خودروسازان به بهانه فرصت گرفتن هر شش ماه یک بار قانون را دور میزنند وی
در ادامه با تاکید براینکه خودروسازان به بهانه فرصت گرفتن هر شش ماه
قانون را دور میزنندف افزود: آنها در صدد هستند همان بلایی را که برسر
آزبس آوردند در اینجا پیاده کنند بنابراین باید در نظر داشت اگر نگاه محیط
زیست برمبنای توافق و سازش باشد عملی نخواهد بود.
اگر قرار باشد کسی استعفا دهد هواشناسی است نه شهردار.
رئیس
ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری درپایان پاسخ به سوال یکی از
خبرنگاران مبنی بر نقش ساخت وسازها در طوفان رخ داده هفته گذشته شهرداری
تهران و استعفای شهردار با رد این موضوع مهمترین علت این سانحه را پیش
بینی نادرست هواشناسی عنوان کرد واظهارداشت: شاید این امر تجربهای باشد تا
هواشناسی با حواس جمع تر وبه صورت آنلاین پیش بینی نماید ضمن اینکه اگر
قرار باشد کسی استعفا دهد هواشناسی است نه شهردار.
انتهای پیام/