اضطراب و استرس در دوران بارداری، اجتناب ناپذیر است ولی کنترل این حالت‌های عصبی، بسیار برای مادر باردار و جنین اهمیت پیدا می‌کند.

دکتر مهدی دوایی، روانشناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم شناختی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مهمترین مسئله در کاهش استرس در دوران بارداری، نوع رابطه همسر با خانم باردار و همچنین حمایت، توجه و درک او از طرف خانواده و همسر است چرا که خانم‌ها در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی شدید، دچار تغییرات زیادی در خلق و خو و آستانه تحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته، رفتار پدر در دوران جنینی کودک بسیار با اهمیت است، پدری که خوش‌اخلاق است و هنگام ورود به منزل با همسر خوش ‌رفتاری‌ می‌کند و با جنین حرف می‌زند و او را مورد نوازش کلامی قرار می‌دهد، پس از تولد، نوزاد تا 4 ماهگی با شنیدن صدای پدر، لبخند می‌زند.

این مطلب بالعکس هم صادق است، در پدران بد خلق و بدرفتار، نوزاد پس از تولد تا 4 ماهگی، عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد.

بنابر این تنها مادر در رشد ذهنی کودک مؤثر نیست، بلکه رفتار اطرافیان مخصوصا همسر بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص روانشناسی گفت: دو نوع اضطراب و استرس وجود دارد استرس و اضطراب سازنده مانند اینکه به آینده کودک فکر کنیم، به ترتیب، تحصیلات، تأمین مخارج، و ... که این اضطراب‌ها، فردا را به تکاپو وامی‌دارد تا با مطالعه و تلاش بیشتر، بتواند آینده و نیازهای کودک را تأمین کند.

نوع دیگری از اضطراب و استرس هم وجود دارد که مخرب است و فرد را از انجام فعالیت‌های روزمره و تلاش برای آینده، باز می‌دارد و فرد دچار افسردگی می‌شود و روند طبیعی زندگی‌اش بهم می‌ریزد که باید با این نوع اضطراب و استرس مقابله کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار