پنج عضو آزاد شده گروه طالبان، تا یک سال آینده اجازه خروج از قطر را نخواهند داشت و در این مدت تحت نظارت خواهند بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،بی‌بی‌سی(BBC) مدعی است به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد پنج عضو ارشد گروه طالبان که با بو برگدال، سرباز آمریکایی اسیر در نزد این گروه مبادله شده بودند، به محل نامعلومی به دور از انظار عمومی در شهر دوحه منتقل شده‌اند.

 

این پنج تن، نزدیک به ۱۳ سال در گوانتانامو زندانی بودند و هفته گذشته براساس توافقی که میان مقام‌های آمریکایی و گروه طالبان صورت گرفت، به دولت قطر تحویل داده شدند.

 

همه این پنج عضو گروه طالبان در زمان حاکمیت این گروه بر افغانستان، از مقام‌های ارشد و کلیدی رژیم طالبان بودند.

 

منابع نزدیک به این افراد به بی‌بی‌سی گفته‌اند که آنها پس از سال‌ها زندانی بودن و گذراندن دوره‌های طولانی در سلول‌های انفرادی، از شرایط جسمی و روحی مناسبی برای حضور در رسانه‌ها و گفت‌وگو با خبرنگاران برخوردار نیستند.

 

مقام‌های آمریکایی و قطری گفته‌اند که پنج عضو آزاد شده گروه طالبان، تا یک سال آینده اجازه خروج از قطر را نخواهند داشت و در این مدت تحت نظارت خواهند بود. برخی از منابع دیپلماتیک گفته بودند که در یک سال آینده و تا زمانی که این افراد خاک قطر را ترک نکرده‌اند، بر رفت و آمد آنها محدودیتی اعمال نخواهد شد.

 

پیشتر مقام‌های آمریکایی نیز اعلام کرده بودند که دولت قطر به آنها اطمینان داده تا نگذارد این افراد امنیت آمریکا و سربازانش را به خطر بیاندازند.

 

اما شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا روز گذشته به نقل از "یک فرمانده طالبان" خبر داد که نورالله نوری، یکی از پنج عضو آزاد شده این گروه به دوستانش گفته که قصد دارد به افغانستان برگردد و علیه نیروهای آمریکایی بجنگد. یکی از خویشاندان نوری نیز در صحبتی با ان‌بی‌سی این خبر را تایید کرده است.

 

نوری در زمان حاکمیت گروه طالبان بر افغانستان، به عنوان معاون اداره استخبارات این گروه کار می‌کرد.

 

نحوه آزادی این پنج عضو ارشد گروه طالبان، اعتراض‌ شدید دولت افغانستان و برخی از سیاستمداران در آمریکا را به دنبال داشت.

 

وزارت خارجه افغانستان پس از انتشار خبر رهایی این افراد، با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که "اگر این افراد به طور کامل آزاد شده باشند، دولت افغانستان از این اقدام استقبال می‌کند اما اگر آزادی این افراد هنوز هم محدود باشد، شدیدا به آن اعتراض دارند."

 

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه، به بی‌بی‌سی گفت: «در ابتدا برای دولت افغانستان روشن نبود که آیا این شهروندان افغانستان از آزادی کامل برخوردار هستند یا نه، اما بعدا از لابه لای سخنان سفیر آمریکا در کابل، مشخص شد که این افراد برای یک سال اجازه خارج شدن از قطر را نخواهند داشت و تحت نظارت خواهند بود.»

 

او افزود که پس از روشن شدن این موضوع، دولت افغانستان یک بار دیگر اعتراض خود به این تصمیم را اعلام کرده و خواهان آزادی هرچه سریع‌تر این افراد شده است.

 

مستغنی می‌گوید که سپردن یک تبعه افغانستان به کشور سوم به عنوان زندانی، خلاف اصول بین‌المللی است.

 

به گفته او دولت افغانستان می‌خواهد که سفارت این کشور در دوحه، بتواند به این افراد مانند سایر شهروندان افغانستان ساکن در قطر، دسترسی داشته باشد و آنها از خدمات این سفارت بهرمند شوند.

 

مستغنی گفت: «احتجاج و اعتراض دولت افغانستان همچنان پابرجاست و ما احتجاج‌مان را تا رهایی کامل این شهروندان افغانستان ادامه خواهیم داد.»

 

بو برگدال، تنها سرباز آمریکایی بود که در جنگ افغانستان به اسارت گروه طالبان درآمد. او هفته گذشته و پس از ۵ سال اسارت، آزاد شد و به یک بیمارستان آمریکایی در آلمان منتقل شد.

 

نزدیکان برگدال هم گفته‌اند که او تا هنوز از شرایط مساعد جسمی و روحی برای انتقال به آمریکا برخوردار نشده است.

برچسب ها: انتقال ، اعضای ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار