بر اساس اين گزارش حدود 72 درصد از كشته هاي رانندگي سال گذشته در جاده هاي بين شهري و خارج از شهرها جان خود را از دست داده اند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سهم تصادفات رانندگي همواره به عنوان يكي از اصلي ترين عوامل مرگ و مير در ايران مطرح بوده و همه ساله جمع زيادي از هموطنان در سوانح رانندگي جان خود را از دست داده و يا دچار معلوليت هاي جسمي دائم مي شوند، در اين ميان هميشه وجود خودروهاي بي كيفيت توليد داخل و عدم برخورداري از امكانات لازم ايمني در اين خودروها به عنوان اصلي ترين عامل سوانح و تصادفات مطرح مي شود.

اما شايد بتوان اين موضوع را از نگاه ديگر نيز نگريست و در خصوص عوامل مهم دخيل در سوانح رانندگي اندكي تجديدنظر كرد؛ در چند روز گذشته خبري در رسانه ها منتشر شد كه بر اساس آن سازمان پزشكي قانوني كشور در گزارشي كه با حضور وزير راه و شهرسازي منتشر شد تعداد كشته هاي ناشي از تصادفات رانندگي را در سال گذشته 17994 نفر ذكر كرد كه بر اين اساس علت مرگ بيش از 75 درصد از فوت شدگان نبستن كمربند ايمني يا نداشتن كلاه ايمني ذكر شده است.

در گزارش پزشكي قانوني اين گونه ذكر شده كه 3/51 درصد از فوت شدگان حوادث رانندگي بر اثر ضربه به سر و 8/23 درصد بر اثر شكستگي هاي متعدد در نقاط مختلف بدن جان خود را از دست داده اند، مابقي عدد ذكر شده نيز متعلق به كشته هايي است كه بر اثر خونريزي هاي شديد جان باخته اند؛ اين نشان مي دهد كه سهم اصلي دلايل مرگ و مير در حوادث رانندگي به علت عدم رعايت قوانين ياد شده از سوي سرنشينان خودرو و راكبين موتورهاي سيكلت است.

اما يكي ديگر از آمارهايي كه توسط سازمان پزشكي قانوني كشور منتشر شده حاوي نكاتي است كه ذهن مخاطب را به خود معطوف مي كند، اين است كه از مجموع 17994 كشته سوانح رانندگي سال گذشته، تعداد 8031 نفر را عابرين پياده و يا راكبين بدون كلاه ايمني موتور سيكلت شكل داده اند كه نشان مي دهد بر خلاف تبليغات رسانه اي و اظهارات ناصحيح بسياري از كارشناسان، خودرو عامل نخست مرگ و مير محسوب نمي شود.

بر اساس اين گزارش حدود 72 درصد از كشته هاي رانندگي سال گذشته در جاده هاي بين شهري و خارج از شهرها جان خود را از دست داده اند كه نشان مي دهد، سبقت هاي غير مجاز، سرعت زياد، خواب آلودگي، غير استاندارد بودن برخي راه ها و وجود نقاط حادثه خيز تا چه ميزان بر اين آمار و ارقام تاثير گذاشته است.

مي توان يك بار ديگر واقعيتي تلخ را گوشزد كرد و آن عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و نبود فرهنگ رانندگي صحيح و استفاده بهينه از خودرو است كه موجب شده رانندگان خودرو در ايران همواره با خطرات بيشماري در رانندگي مواجه شوند، صدور بعضاً ناصحيح گواهينامه هاي رانندگي، نبود قوانين بازدارنده جدي در كشور براي جلوگيري از تخلفات رانندگي و از همه حائز اهميت تر فقدان عزم و اراده جدي در دستگاه هاي ذيربط براي سرمايه گذاري و فرهنگ سازي در رانندگي موجب شده خيابان ها و جاده هاي ايران مبدل به محل جولان انبوهي از رانندگان متخلف شود.

در كنار موارد فوق بايد به تردد حجم زيادي از خودروهاي فرسوده شخصي و عمومي ناايمن در محورهاي كشور نيز اشاره كرد كه زمينه هاي بروز تصادفات منجر به خسارات جاني و مالي را فراهم كرده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صنعت ، خودرو ، تصلدف ، رانندگی ، سوانح ، فوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار