مدیرکل پایگاه منطقه‌ای آموزش انتقال خون آذربایجان شرقی از افزایش 20 درصدی اهدای خون در 2 ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد 48.6 درصد از این اهدا کنندگان را اهداکنندگان مستمر تشکیل می‌دهند.

دکتر كريم شمس اسنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، با بیان اینکه از نخستین روز امسال تا 17 خرداد در مجموع 16 هزار نفر در استان داوطلب اهدای خون بودند

گفت: از این تعداد 15 هزار نفر موفق به اهدای خون شده اند.

وی در تفکیک جنسیتی اهدا کنندگان خون در استان، با اشاره به افزایش یک درصدی اهدای خون بانوان استان در 2 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته یادآور شد: در این مدت407 نفر زن خون اهدا کرده اند.

دکتر شمس با یادآوری اینکه سهم زنان استان در اهدای خون 2.72 درصد در این مدت است گفت:متاسفانه با وجودیکه خون زنان سالمتر است و 50 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، اما علاقه مندی زنان برای اهدای خون در استان پایین است.

وی با بيان اينكه شرايط عمومي اهداي خون مانند سن، وزن، فشار خون، درجه‌ي حرارت، نبض و ميزان هموگلوبين در زنان تفاوتي با مردان ندارد، گفت: تنها تفاوت در دفعات مجاز اهداي خون در طي سال است، بطوري كه زنان حداكثر 3 بار در سال ( يك مرتبه كمتر از مردان) مي‌توانند خون اهدا كنند.

مدير كل پایگاه منطقه‌اي آموزشي انتقال خون استان ازجمله ممنوعيتهاي اختصاصي كه منجر به معافيت موقت زنان از اهداي خون مي‌گردد را هنگام قاعدگي شديد و دردناك، دوران حاملگي و شيردهي عنوان كرد و افزود:با توجه به اينكه شيوع كم‌ خوني و فقرآهن در زنان بيشتر از مردان است، ولي با معاينات پزشكي در همه‌ي مراكز انتقال خون شناسايي موارد كم‌خوني قبل از اهداي خون انجام مي‌شود.
 
 
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: افزایش ، اهدا ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.