پایگاه اینترنتی سی ان ان اذعان کرد آمریکا قادر نیست با تمایل دیگر کشورها برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی با ایران، مقابله کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی سی ان ان در یکی از مقالات اخیر خود به قلم "پاراگ خانا" نوشت ایران و آمریکا این هفته گفتگوهای دو جانبه تازه در ژنو را بر سر برنامه هسته ای تهران از سر گرفتند، اما بعید است که گروه پنج بعلاوه یک پیش از سر رسیدن مهلت تعیین شده برای این دور از مذاکرات در ماه ژوییه، تحریم های بزرگ مالی را (علیه ایران) لغو کند. با وجود این، رویه آشکاری در فاصله گرفتن دیپلماسی هسته ای از روابط تجاری و بازرگانی (با ایران) دیده می شود. حتی اگر دیپلماسی هسته ای شکست بخورد، قطارِ دیپلماسی تجاری ایران هم اکنون نیز ایستگاه را ترک کرده است و نهایتاً همین مسئله می تواند زمینه گشایش سرنوشت سازی را فراهم کند. 

سی‌ان‌ان گزارش داد: جوهر امضای طرح مشترک اقدام در ماه نوامبر با هدف کاهش یافتن تحریم ها هنوز خشک نشده است که روسیه وعده خرید روزانه پانصد هزار بشکه نفت خام از ایران را داد تا میزان صادرات نفت این کشور، پنجاه درصد افزایش یابد. هم اکنون مقدمات قرارداد نفتی به ارزش بیست میلیارد دلار، برای تبادل نفت ایران با مواد غذایی و کالاهای صنعتی روسیه فراهم شده است. اکنون که غرب و روسیه بر سر مسئله اوکراین دچار اختلافات جدی شده اند، در هر حالتی بعید است که روسیه با ادامه تحریم ها علیه ایران موافقت کند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز قاطعانه اعلام کرد تا زمانیکه همه تحریم ها برداشته نشوند، توافقی در کار نخواهد بود. حسن روحانی رئیس جمهور ایران، ماه ژانویه امسال در مجمع اقتصادی شهر داووس با مدیران عامل شرکت ها، خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیدار کرد. بعد از آن نیز روحانی با هیأت بزرگ تجاری از فرانسه متشکل از شرکت های مطرح نظیر "جی دی اِف سوئز"، لافارژ و آلستوم که ماه فوریه به تهران سفر کردند، دیدار کرد. خودروسازی رنو فرانسه نیز ارسال قطعات خودرو به ایران را از سر گرفته است. روشن است که تجار و بازرگانان، سریع‌تر از دولت ها حرکت می‌کنند. 

سی‌ان‌ان افزود: حجم مبادلات تجاری چین با ایران هم اکنون سالانه بیش از بیست میلیارد دلار است. بخش اعظمی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران نیز در سال 2013 میلادی متعلق به چین بود. میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران پارسال حدود شانزده میلیارد دلار بود که نسبت به سال 2012 میلادی، دو برابر افزایش یافته است. گائو هوچِنگ وزیر بازرگانی چین ماه فوریه امسال در تهران، توافقنامه ای را با هدف افزایش تجارت غیر نفتی با ایران در سالهای پیش رو امضاء کرد.  حجم سرمایه گذاری و مبادلات تجاری ایران و چین به علت تحریم ها نوسان داشته است، اکنون که خروج نظامیان آمریکا از افغانستان تقریباً کامل شده است، دو کشور ایران و چین، طرح همکاری برای کشیدن خط آهن راه ابریشم و ایجاد شاهراه ارتباطی داخل تنها کشوری که بین آنها فاصله انداخته است، را شتاب بخشیده اند. 


سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: بسیاری از دیگر کشورها نیز به شکستن تحریم ها علاقه نشان داده اند. ترکیه در ازای دریافت گاز طبیعی که به شدت نیازمند آن است، ده میلیارد دلار طلا به ایران فروخته است. ترکمنستان و دیگر کشورهای جمهوری در آسیای مرکزی با ایران، قراردادهای معاوضه نفتی بسته اند که طبق آن، این کشورها نفت خام خود را از طریق دریای خزر به پایانه های ایران منتقل می کنند و ایران نیز از طریق پایانه های خود در خلیج فارس، نفت را به مشتریان این کشورها تحویل می دهد. 

سی‌ان‌ان اذعان کرد امروز دیگر کمتر کسی، از جمله خود شرکتهای آمریکایی، حاضر است در مقابل فرصت پیش آمده برای ورود کامل ایران به اقتصاد جهانی مقاومت کند. کارگیل، آرچِر، دنیل میدلندز و سایر شرکت های واسطه یا تولید کننده مواد غذایی در آمریکا، بیشترین سود را از نقایص یا معافیت های موجود در نظام کنونی تحریم ها برده اند. اکنون دیگر شرکت ها نیز خواستار دسترسی به بازار پرسود ایران هستند؛ غول های نفتی و شرکت های بزرگ صنعتی نیز برای دسترسی به زیرساخت های ایران در حوزه انرژی و احیای این زیرساخت ها مشتاق هستند. 

سی‌ان‌ان مدعی شد: اگر تا یکسال دیگر ایران باز هم فاصله ای با تولید سلاح هسته ای نداشته باشد، باز هم می توان انتظار داشت که چین، روسیه، هند، ترکیه و دیگر کشورها از گشایش موقت فراهم شده در معامله تجاری با ایران استفاده کرده و آن را ادامه دهند. افزون بر این، اروپا نمی تواند در مقابل وسوسه بهره برداری از ذخایر انرژی ایران و دسترسی به آن از طریق خط لوله گاز نابوکو و دیگر لوله ها مقاومت کند، خلاصه اینکه نتایج تهاجم روسیه به شرق اروپا غیر قابل پیش بینی است. کشورهای غربی باید این موضوع را درک کنند که اگر به جای مهار، مسیر تعامل را در پیش بگیرند، اهرم های فشار آنها مؤثرتر خواهد بود. آمریکا نیز باید در این کمشکش بر سر دسترسی به بازار تجاری ایران، ورود پیدا کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار