معاون فرهنگی وزیر ارشاد مطرح کرد: صنعت می تواند سفارشی باشد، اما "ادبیات"، به عنوان خلاقیت های وجودی و سفارشی نیست.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران ؛صبح امروز مراسم«تکریم و معارفه مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسنی مؤسس و مدیر عامل سابق بنیاد، مهدی قزلی مدیر عامل جدید بنیاد شعر و ادبیات داستانی، مصطفی رحماندوست شاعر معاصر و جمعی از اهالی ادبیات در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در این مراسم محمد حسنی با یاد کردن از مرحوم امیر حسین فردی گفت: زنده یاد فردی، انسانی بزرگ و متعادلی بود و از آسیب های حوزه فرهنگی به خصوص افراط و تفریط به دور بود. فردی، جمعی از نویسندگان را به سلایق متفاوت کنار هم جمع کرده بود و همیشه خود را بدهکار انقلاب می دانست.


وی افزود: من از وی تأثیر زیادی گرفته ام و خود را بدهکار انقلاب می دانم و در کار خود جدی و مصمم هستم و معتقدم که باید کار را جدی گرفت.

حسنی همچنین اظهار داشت: نقد رسانه ها نوش جان ما، اما من و این مجموعه اولین منتقدان کار خود بوده ایم.  مدیران فرهنگی علاوه بر جدیت باید سعه صدر داشته باشند و این خصوصیات برای مدیران لازم است.

وی با یادآور شدن اقدامات بنیاد در زمان مدیریت خود گفت: ما در این مجموعه در عرصه برنامه های نقد و کارگاهی، بزرگداشت و نکوداشت، حوزه های بین المللی و سایت، انتشارات عصر داستان نیز اقداماتی را انجام داده ایم. پس از سخنرانی حسنی، مهدی قزلی مدیر عامل جدید برای سخنرانی به روی سن رفت.

وی با یک طنز سخنش را آغاز کرد و گفت:‌حکایت من، حکایت کسی است که از پشت بام افتاد، از او پرسیدند چه خبر شده است؟ وی گفت من هم تازه رسیده ام بی خبرم.

قزلی بیان کرد: هنوز زمان زیادی از انتصاب من در این پست نگذشته، امید به خدا کارها و اقدامات خوب محمد حسنی را ادامه می دهیم و نقش حمایتی بنیاد را با اهل ادبیات پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه رحماندوست گفت:‌خدارا شکر نه آنکه می رود و نه آنکه می آید دلخور است. من از آقای حسنی خواستم بماند، اما بنابر دلایلی نپذیرفت، اما چیزی که در کشور ما هنوز باب نشده است رفتن رئیس جدید سراغ رئیس قبل و راهنمایی خواستن از وی است.من از مهدی قزلی می خواهم که از محمد حسنی مشورت بگیرد.خدا کند که این تغییر سر آغاز تغییرات عمده در شعر و ادب باشد.

سید عباس صالحی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: ادبیات سفارشی نیست، صنعت می تواند سفارشی باشد، اما ادبیات حوزه خلاقیتهای وجودی و نه حوزه دولتی و کمپانی های مختلف است.

وی افزود:‌دولتها وظیفه دارند که موانع سر راه حوزه های ادبیات را برطرف کنند و بنیاد با همین دیدگاه تأسیس شد.

صالحی همچنین خاطر نشان کرد:‌بیت الغزل آقای حسنی این بود که «ما آمده ایم که برویم» به دنبال یک مدیر جدید باشید.

وی با اشاره به اقدامات بنیاد شعر و ادبیات فارسی بیان کرد: کار بنیاد در حوزه پژوهشی و نقد ادبیات فارسی و هم در حوزه آثار فاخر ادبی، فرصت سازی برای اهالی ادبیات و تدریس ادبیات داستانی به نسل جدید و تربیت آنها در این حوزه، گسترش نشر و چاپ کتاب بوده است و این در شرایطی بوده که امکانات و تجهیزات محدود و ناکامی بوده است.

صالحی در پایان سخنانش به ادغام شعر و ادبیات اشاره کرد و گفت: با مشورت و راهنمایی اهالی ادبیات این طرح به تصویب رسید.

انتهای پیام/
 
برچسب ها: خلاقیت ، ادبیات ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار