خطر انقراض کوسه‌ها جدي است

شاید بعضی از کوسه ها تهاجمی تر باشند ولی اکثر آنها برای انسان خطرناک نیستند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، انسان‌ها سالانه صد میلیون کوسه می کشد که مقصد شصت میلیون از صد میلیون کوسه کشته شده در سال، آسیا و برای تهیه سوپ باله کوسه است.

حوضی بنام "نوازش" یکی از مهمترین جذابیت های موزه اقیانوس شناسی موناکو است. هدف، نشان دادن این است که انواع بسیار متنوع از کوسه وجود دارد. برخی کوچک و برخی دیگر بزرگ اند و رنگ ها نیز متفاوت اند.

شاید بعضی از کوسه ها تهاجمی تر باشند ولی اکثر آنها برای انسان خطرناک نیستند.

رابرت کالکانیو مدیر موزه اقیانوس شناسی موناکو می گوید: کوسه ها ضعیف اند زیرا شکارچی اند و جانور دیگری شکارچی آنها نیست. از ۴۵۰ میلیون سال پیش آنها خود را برای هر چه بهتر شکار کردن آماده کرده اند و نه برای دفاع. بسیاری از حیوانات قادر به تولید مثل سریع هستند ولی نه کوسه ها. آنها در هر دوره تخم گذاری فقط چند نوزاد تولید می کنند. چندین سال طول می کشد تا به بلوغ برسند، برخی اوقات ده یا پانزده سال. بنابراین کوسه برای شکار شدن مناسب نیست.

یک چهارم از پانصد نوع کوسه شناخته شده، در خطر انقراض جدی است. رابرت کالکانیو، مدیر موزه اقیانوس شناسی موناکو، می گوید: در اقصی نقاط جهان سالانه کمتر از ده نفر توسط کوسه ها کشته می شوند، در حالیکه تمساح بیش از دوهزار نفر، مار صدهزار و پشه هشتصدهزار نفر را می کشند. از طرف دیگر، انسان سالانه صد میلیون کوسه می کشد.

کارشناسان محيط زيست هشدار دادند در صورت ادامه ي اين روند با خطر انقراض گونه هاي مختلف کوسه رو به رو خواهيم بود که نتايج مخربي را به بار خواهد آورد.



انتهای پیام/
برچسب ها: کوسه ، محیط زیست ، اقیانوس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار