وی با بیان اینکه در سالهای گذشته اختلال در تراکنشها و بروز تراکنشهای ناموفق و دارای مغایرت، در برخی موارد موجبات نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی را فراهم آورد افزود: براین اساس بانک مرکزی در راستای ارج نهادن به حقوق مشتریان و حفظ جنبههای اخلاقی در نظام بانکداری کشور، بانکها را مکلف کرد کیفیت خدمات خود را افزایش دهند که به همین منظور از سال 1387 تاکنون شاهد ارتقای کیفیت و پایداری سرویسهای ارایه شده توسط بانکها و تجهیز به امکانات سخت افزاری و نرمافزاری بهتر و در نتیجه، کاهش تراکنشهای ناموفق بودهایم.
به گفته دبیر کل بانک مرکزی یکی از تصمیمات اخذ شده در جهت افزایش خوشبینی مردم به حفظ حق و حقوقشان، پرداخت خسارت به تراکنشهای دارای مغایرت بود که پس از بررسی به شورای پول و اعتبار پیشنهاد و مورد موافقت شورا قرار گرفت.
وی ادامه داد: این طرح از فروردین سال 93 به اجرا گذاشته شده و تا 11خرداد امسال توسط بانکها به بیشاز 328 هزار و 643 فقره تراکنش منجر به مغایرت حدود 450 میلیون تومان خسارت پرداخت شد.
احمدی با بیان اینکه حفظ منافع سپردهگذاران و مشتریان برای بانک مرکزی در اولویت قرار دارد گفت: فاز اول اجرای طرح پرداخت خسارت به تراکنش های ناموفق فقط مربوط به دستگاههای خودپرداز است و باتوجه به روند رو به رشد فعلی، درحال حاضر پرداخت خسارت به تمامی تراکنشهای الکترونیکی، به استثنای پایانههای فروش و ماندهگیری انجام میشود.
دبیر کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: افرادی که از فروردین سالجاری با تراکنشهای دارای مغایرت مواجه و دچار خسارت شده اند میتوانند به میز امداد شتاب، مستقر در بانکها مراجعه یا با شماره تلفن 29911 تماس گرفته و موارد را اعلام و پیگیری کنند.
احمدی همچنین با اشاره به اینکه استفاده از تراکنشهای الکترونیکی در سال گذشته بیش از 70درصد رشد داشت، یادآور شد: ین در حالی است که بیش از شش میلیارد تراکنش در سامانه شاپرک و بیش از 10 میلیارد تراکنش در سامانه شتاب داشتیم که 98.2 درصد آنها موفق، 1.8 درصد ناموفق و کمتر از یک درصد تراکنشهای ناموفق، دارای مغایرت بوده است.
انتهای پیام/