کم نیست تعداد هنرمندانی که برای تولید و عرضه اثر هنری خودشان نیازمند سرمایه و سرمایه‌گذار هستند. یک سرمایه‌گذار هنری و فرهنگی که هدف اول و آخرش سود کلان نباشد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، یک جوان هنرمند در گوشه دنج کافی شاپ خود "کافه دل آسا" چشم انتظار حامی مالی برای تولید اثر هنری خود در زمینه موسیقی و سینما است.

با امین دارابی، موزیسین و فیلمساز جوان در کافه‌اش آشنا شدیم.

کافه‌ای با محیطی آرام و دلنشین، پر از یادداشت‌های ریز و درشت کسانیکه روزی پشت این میزهای تیره، ساعاتی را بدور از هیاهوی شهر در آرامش گذراندند در میان دستخط‌ها، یادداشت بازیگران هم بود.

یک منوی جالب و یک مداد مشکی برای یادداشت سفارش.

دارابی می‌گوید: این مداد را برای نوستالژی انتخاب کرده‌ام. امروزه مداد از نوشت‌افزار ما بزرگترها حذف شده است و من بخاطر این آن را انتخاب کرده‌ام. دارابی با یک استکان کوچک معجون نعنا به رنگ آبی پذیرایی را آغاز کرد. پای صحبت‌هایش که نشستیم او را هنرمند خوش‌ذوقی، نوازنده‌ای ماهر و فیلمسازی خیرخواه یافتیم.

این هنرمند جوان از دو پروژه سینمایی در دست تهیه خبر داد و گفت:‌ تا به حال 50 درصد توافق‌ها با اسپانسر انجام شده و فعلاً مذاکرات نیمه تمام است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها به دلیل توافق 50 درصدی معوق مانده است .

وی همچنین گفت: برای این دو طرح و پروژه با بازیگرانی نظیر پرویز پرستویی، باران کوثری و ... توافق کرده‌ایم اما توافق اصلی که باید با اسپانسر صورت بگیرد هنوز نصفه، نیمه مانده امیدواریم که توافق نهایی هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

دارابی که تخصص اصلی‌اش نوازندگی است از به تعویق افتادن اجرای یک کنسرت محلی خبر داد و که قرار است با اقتباس از آیین‌های سنتی کردی انجام شود.

وی علت معوق ماندن این کنسرت را هم مثل مورد قبلی پیدا نکردن حامی مالی عنوان کرد و گفت: تلاش‌هایی صورت گرفته اما هنوز اسپانسر را پیدا نکرده‌ایم چون اکثر سرمایه‌گذارها بدنبال سود کلان مالی هستند.

دارابی از تجربه فیلمسازیش گفت و بیان کرد: در گذشته یک فیلم کوتاه به نام "سکوت" ساخته‌ام و یک تولید هم برای "کودکان کار" داشته ام قبل از عید در تولید یک تله فیلم به نام حسرت شرکت داشتم که به دلیل همنام شدنش با یک پروژه دیگر قصد داریم نامش را تغییر بدهیم که کارگردان آن مجتبی توانا و تهیه کننده‌اش رضا زنده جاه است.

وی از تولید یک برنامه در شهریور ماه خبر داد که قرار است انشاءالله با اجرای خودش در برج میلاد انجام شود.

دارابی از همکاریش با بنیاد خیریه حضرت زینب (س) با مسئولین فاطمه تقوی مادر معصومه ابتکار هم خبر داد و گفت: در امور خیریه مخصوصاً برای کودکان آسیب‌دیده اجتماع، فعالیت چندین ساله دارم و گاهی اوقات این دوستان هم حامی مالی برنامه‌ها بوده‌اند.

ملاقات با آقای دارابی و نشستن پای صحبت‌هایش، شیرینی‌های بسیاری داشت، اما حقیقت آنست که چنین دیدارهایی کام انسان را از جهاتی تلخ هم می‌کند، اینکه هر بار باید شاهد باشیم تولید آثار هنرمندان موسیقی یا سینما به دلایلی متوقف شده یا به تعویق افتاده‌اند باعث ناراحتی است این هنرمندان اغلب تمام ابزار لازم را دارند به غیر از سرمایه.

اما می‌توان تنها با اختصاص دادن سرمایه یکی از پروژه‌هایی که با بودجه‌های میلیاردی و کلان اغلب بعنوان وام بلاعوض به برخی اعطا می‌شود از سرمایه‌های ارزشمند هنری جامعه حمایت کرد که مطمئناً بهره مالی و بازده فرهنگی و معنوی والاتری دارند.

با نوشتن دو خط یادداشت، کافه دل آسا را با دغدغه "هنر بی سرمایه و سرمایه بی هنر" ترک کردم.

گزارش از شیما شفیعی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار