وزیر خارجه آفریقای جنوبی گفت: زمینه‌های بسیار گسترده‌ای در مورد موضوعات دوجانبه وجود دارد، چرا که ما هم در آفریقا با مشکلات ناشی از دخالت نیروهای بیگانه و دامن زدن به اختلافات مواجهیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "میته نکونا ماشابانه" وزیر خارجه افریقای جنوبی در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی‌اش که صبح امروز در وزارت خارجه برگزار شد، گفت: در آستانه برگزاری دوازدهمین اجلاس کمیسیون سیاسی دو کشور هستیم که طی آن شاهد سفر رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به ایران خواهیم بود.
 
وی تصریح کرد: زمینه‌های بسیار گسترده‌ای در مورد موضوعات دوجانبه وجود دارد، چرا که ما هم در آفریقا با مشکلات ناشی از دخالت نیروهای بیگانه و دامن زدن به اختلافات مواجهیم.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی تصریح کرد: بسیار خوشحالم که در بیستمین سالگرد آزادی افریقای جنوبی در تهران هستم، البته این امر به کمک ماندلا اتفاق افتاد و همانطور که وی گفت، ما هیچگونه نمی توانیم حمایت مردم، دولت و انقلاب ایران از آفریقای جنوبی را جبران کنیم.
 
وی ادامه داد: شکست آپارتاید به خاطر حمایت کشورهایی مانند ایران بوده و نلسون ماندلا میراث مشترکی بین ایران و آفریقا به نام شراکت و رفاقت بجای گذاشته است.
 
ماشابانه بیان کرد: ما می‌خواهیم روابط سیاسی را جلو ببریم و روابط اقتصادی و تجاری ایجاد کنیم که بر این اساس هیئت 20 نفره‌ای از تجار آفریقای جنوبی در تهران حضور دارند که هم اکنون با همکاران خود در حال مباحثه هستند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی آفریقای جنوبی اظهار داشت: ما با افتخار از دیالوگ جنوب_ جنوب برای مقابله با افراط‌گرایی و خشونت استفاده می‌کنیم.
 
ماشابانه تصریح کرد: باید از تراژدی ربایش دختران و زنان و استفاده ابزاری از آنان در نیجریه جلوگیری کنیم.
 
وی افزود: ایران در منطقه به دنبال ایجاد صلح است و ما اعتقاد راسخ داریم که فضای گسترش روابط بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد که بر این اساس از منابع طبیعی و انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز استفاده شود که این امر حق همه ماست.
 
وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت: ما قابلیت اقتصادی فراوانی داریم و هم اکنون عضو گروه 77 و جنبش عدم تعهد هستیم و همکاری‌های جنوب_ جنوب طبیعی است و ما سعی می ‌کنیم از یکدیگر دانش و تخصص یاد بگیریم.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی آفریقای جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: مذاکرات هیئت تجاری آفریقای جنوبی در تهران در زمینه‌های ساختمان، خطوط راه‌آهن، کشاورزی، بهداشت و مواد دارویی است و ما سعی می‌کنیم از مهارت‌های ایران استفاده کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: زمینه ، فراوان ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار