نمایندگان برجسته پارلمان روسیه روز یکشنبه از اوکراین خواستند وزیر امور خارجه این کشور را به علت "احمق" خواندن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان اعتراضات خشونت‌بار در مقابل سفارت این کشور در کیف، برکنار کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، نمایندگان برجسته پارلمان روسیه روز یکشنبه از اوکراین خواستند وزیر امور خارجه این کشور را به علت "احمق" خواندن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان اعتراضات خشونت‌بار در مقابل سفارت این کشور در کیف، برکنار کند.

آندری دشچیتسیا وزیر امور خارجه موقت اوکراین در تجمع عصر روز شنبه که در جریان آن، پرچم روسیه پاره شد، خودروها واژگون شدند و سنگ و تخم مرغ به سوی سفارت روسیه در کیف پرتاب شد، تلاش کرد معترضان را قانع کند به خشونت متوسل نشوند.

وی خطاب به معترضان خشمگین به علت سرنگون شدن یک هواپیمای باری نظامی توسط جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین که به کشته شدن 49 نفر منجر شد، اعلام کرد: ما باید به تکالیف بین‌المللی خود از جمله دفاع از حق روسیه برای داشتن سفارتخانه در اوکراین، عمل کنیم.

با این‌حال، زمانیکه وی از سوی معترضان به چالش کشیده شد، افزود: آیا من گفتم که مخالف اعتراضات شما هستم؟ من از اعتراضات شما حمایت می‌کنم. من آماده هستم که اینجا در جمع شما باشم و بگویم "روسیه، از اوکراین خارج شو".

وی در ادامه گفت: بله، پوتین یک "احمق" است و معترضان نیز با تکرار این عبارت، واکنش نشان دادند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود، خشم خود را از عدم اقدام مقامات کیف که اجازه دادند اغتشاش در مقابل سفارت روسیه روی دهد، ابراز کرد.

لاوروف همچنین به علت تجمع خشونت‌بار در مقابل سفارت روسیه در کیف به سازمان امنیت و همکاری اروپا اعتراض کرده است و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز این اتفاق را محکوم کردند.
الکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین‌المللی مجلس نمایندگان پارلمان روسیه اعلام کرد پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین باید دشچیتسیا را برکنار کند.

پوشکوف در توییتر با اعلام اینکه پوروشنکو باید وزیر خارجه خود را عوض کند. وی خوب نمی‌تواند خود را کنترل کند، بعدا در اظهاراتی که از تلویزیون پخش شد، گفت مسکو باید هر گونه گفتگو با کیف را متوقف و صادرات گاز به اوکراین را قطع کند.

لئونید کالاشنیکوف، معاون پوشکوف در همین کمیته در گفتگو با رادیو صدای مسکو در مسکو اعلام کرد دشچیتسیا از اعضای جنبش اعتراضی بود که رئیس جمهور قبلی اوکراین را که متمایل به روسیه بود، برکنار کرد.

کالاشنیکوف گفت: من واقعا نمی‌توانم تصور کنم چگونه فردی به ویژه نماینده روسیه بتواند پس از چنین ابراز خشمی، سر میز مذاکره با وی بنشیند.

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرده است پس از این تجمع اعتراض‌آمیز، افرادی دستگیر شده‌اند و اینکه برقراری ثبات در این کشور به آمادگی (روسیه) برای دست برداشتن از حمایت جدایی‌طلبان در شرق اوکراین بستگی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار