رضی میری گفت: تکثر تولید فرش ماشینی در کشور و تشویق آن توسط دولت‌های گذشته سبب تحمیل فرش ماشینی به جامعه ایرانی شده که نتیجه آن وارد آمدن آسیب‌های جدی به مجموعه اقتصاد داخلی است.

رضی میری،  نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، گفت: داشتن یک استراتژی منظم و برنامه راهبردی در صنعت فرشبافی مهم‌ترین اقدام برای پیشرفت صنعت فرش است و کمک‌ها و حمایت‌های دولت از صادرات فرش به صورت هدفمند و حساب شده و تحت نظر اتحادیه‌های معتبر، می‌تواند سبب پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت فرشبافی باشد.

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تکثر تولید فرش ماشینی در کشور و تشویق آن توسط دولت‌های گذشته سبب تحمیل فرش ماشینی به جامعه ایرانی شده که نتیجه آن، وارد آمدن آسیب‌های جدی به مجموعه اقتصاد داخلی است.

وی در ادامه عنوان کرد: متأسفانه از سال 91 حمایت‌های دولت به طور کلی قطع شده است و این نه فقط صادرات فرش بلکه سایر صادرات‌های غیرنفتی کشور را نیز شامل می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران افزود: تا زمانی که نرخ دلار مطابق برنامه پنجم توسعه و مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی افزایش پیدا نکند همچنان با کاهش صادرات فرش رو‌به‌رو خواهیم بود.

میری تأکید کرد: وضعیت ما در شرایط فعلی بسیار بهتر است و قابل قیاس با قبل نیست، روند سقوط متوقف شده ولی هنوز روند صعود را شروع نکرده‌ایم.

عضو هیئت مدیره کنفدراسیون صادرات ایران گفت: چین در مقایسه با ایران جایگاه معتبری در صحنه‌ی جهانی ندارد.

رضی میری اظهار داشت: چین در صحنه جهانی نسبت به ایران جایگاه معتبری در تولید فرش دستباف ندارد؛ البته می‌توانیم چین را به عنوان رقیب ایران در زمینه فرش تجاری و سبک‌قیمت محسوب کنیم،‌ اما تنها رقیب ایران در این ارتباط نیست.

وی همچنین در خصوص اهمیت صنعت فرشبافی اظهار داشت: ما امسال بیش از 25 درصد کاهش صادرات داشته‌ایم و این در حالی است که تعداد کثیری از مردم جامعه در صنعت فرشبافی مشغول به کار هستند و در صورت نبود این شغل باید از راه دیگری امرار معاش کنند.

نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در پایان، توجه به صنعت فرشبافی را امری مهم تلقی کرد و گفت: صنعت فرشبافی 26 شغل جانبی همچون (نخ‌ریسی، رنگ‌رزی، چله‌کش، گره‌زن، صادرکننده، بازرگان و ... ) را در بر می‌گیرد و در صورت توجه به این مسئله صنعت فرش‌بافی می‌تواند برای جمعیت جوان بازار کار خوبی را فراهم کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرش ، ماشینی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار