به گفته‌ی محققان میزان رشد با درجه‌ی متابولیسم بدن ارتباط مستقیم دارد، یعنی میزان مصرف انرژی بدن که دو دسته‌ی خون سرد و خون گرم را از هم جدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ دایناسورها آخرین بار 60 میلیون سال پیش بر زمین گام برداشتند لذا ایرادی به دانشمندان وارد نیست اگر به درستی ندانند که این موجودات خون گرم بوده‌اند یا خون سرد. 
 
تحقیقات جدیدی که در ایالات متحده انجام گرفته صدها گونه‌ی زنده و منقرض را با هم مقایسه کردند، این کار با استفاده از حلقه‌های رشد و اندازه‌ی استخوان‌های دیناسورها انجام شد. 
 
به گفته‌ی محققان میزان رشد با درجه‌ی متابولیسم بدن ارتباط مستقیم دارد، یعنی میزان مصرف انرژی بدن که دو دسته‌ی خون سرد و خون گرم را از هم جدا می‌کند. 
 
مطالعات جدید نشان می‌دهد که دایناسور‌ها جایی میان این دو دسته قرار می‌گیرند. 
 
موجودات خون گرم دمای بدنشان را ثابت نگه می دارند اما خون سرد ها با تغییر فصل می‌توانند به دمای محیط عادت کنند، خون گرم‌ها مثل پستانداران و پرندگان سوخت زیادی لازم دارند و آن را به سود خودشان به کار می‌برند از جمله سرعت حرکت و قوای مغزی بیشتری دارند.

اما خون سردها اقتصادی‌تر عمل می‌کنند یعنی سوخت کمتری مصرف می‌کنند اما از فوایدی چون سرعت حرکت بالا بی بحره می‌مانند.

به گفته‌ی محققان یک انسان روزی پنج ساندویچ لازم دارد اما خزندگان هم جسه شاید با هفته ای دو ساندویچ دوام بیاورند.

گردی نویسنده‌ی مقاله می گوید مسئله ی خون گرم یا خون سرد بودن دایناسورها یکی از مباحث داغ در عالم فسیل شناسی است.

این نظریه با بررسی 381 گونه ی متفاوت از جمله 21 دایناسور انجام گرفته اما با توجه به اینکه استخوان ها نیز مانند تنه ی درختان در سطح مقطعاشان دارای حلقه هستند اندازه ی استخوان ها به فسیل شناسان امکان عمر سنجی دایناسورها را می دهد.

بررسی‌ها نشان داد که دایناسور‌ها به جهت متابولیسمی جایی بین خزندگان و پستانداران قرار دارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار