دیر یا زود عراق باید مناطق را از دست نیروهای داعش نجات دهد، اما اگر با فلوجه و الانبار برآورد کنیم کار و زمان بیشتری لازم دارد. با این وجود امیدواریم که بزودی منطقه پاکسازی شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران

*گفتگو با ناظم دباغ

- تروریست‌های داعش از اواسط هفته گذشته حملات گسترده‌ای را در خاک عراق آغاز کرده و چندین شهر در شمال این کشور را به تصرف خود درآوردند. در پی این اقدام، گمانه‌زنی‌هایی در مورد مقابله با داعش و کنترل تحرکات این گروه انجام شده و روند کلی حرکت آنها متوقف و آزاد سازی برخی مناطق عراق هم انجام شده است. به همین منظور برای بررسی بیشتر این امر گفتگویی با ناظم دباغ نماینده کردهای عراق در ایران داشته ایم:

علل توجه گسترده داعش به استان های غربی و شمال غرب عراق چیست؟

علت حمله گروهک داعش به مناطق غرب و شمال عراق به این سبب است که این مناطق سنی نشین بوده لذا امیدوارند با تحریک آنان این غائله را جنگ مذهبی جلوه بدهند و از طرفی هم مرز است با کشورهای سوریه و اردن و همچنین نفوذ بعثی ها در مناطق سنی نشین بیشتر و اغلب درجه داران عراقی سابق و ارتش صدام حسین ساکن این مناطق می باشند. به همین سبب داعش این مناطق را جهت عملیات تروریستی بر ضد حکومت و مردم عراق انتخاب کرده است.

 

نقش عزت دوری و حزب بعث در توانایی ها و نمودهای رفتاری داعش در مناطق مختلف عراق چیست؟

همچنان که در بالا ذکر شد نقش آقای عزت دوری مهم می باشد و به این بر می گردد که اغلب بعثی ها در استان موصل ساکن می باشند.

 

آیا ارتش عراق می توانست در برابر داعش در موصل پایداری کند؟

اگر به اصل و زیرساخت ارتش عراق نگاه کنیم می بینیم که ترکیب آن اغلب از فرماندهان سابق رژیم بعث می باشند. بنابراین باید گفت خیر، اگر توانایی داشتند دفاع می کردند و سرانجام کار دیدیم که در منطقه موصل و مناطق الانبار و فلوجه چه رخ داده است.

 

در روزهای گذشته ارتش و نیروهای امنیتی عراق تا چه حدی توانسته اند بر اوضاع مسلط شوند؟

تا حالا ارتش عراق برای بازگشت و پاکسازی مناطق تصرف شده حرکت جدی انجام نداده است، به جز اینکه حملات داعش کمتر شده و کم کم در برخی مناطق، همچون مناطق اطراف سامرا و مناطق سعدیه و برخی مناطق دیگر ارتش عراق جولان میدهند.

 

با وجود اذعان مالکی و مقامات عراق بر مجازات خاطیان در مقابل داعش آیا غفلت و خیانتی در مقابل داعش صورت گرفته است؟

با اطمینان میشود گفت، نوعی خیانت و برنامه ریزی شده  بود و گرنه چطور در مدت کوتاهی حدود سه هزار نیروی داعش می توانند این همه مناطق وسیع و دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کند و برخی از نیروهای ارتش عراق مناطق و پادگان ها و اسلحه و مهمات را تسلیم نیروهای داعش کرده اند و این نوعی خیانت حساب می شود.

 

نقش اقلیم کردستان و کردها در جلوگیری از پیشروی داعش در عراق چه بوده است؟

البته نیروهای پیشمرگ کردستان و حکومت اقلیم کردستان نقشی مهم و اساسی در جهت کنترل مناطقی که ارتش عراق حضور نداشته، داشتند. آنها راه را بسته  اند تا نیروهای داعش نتوانند وارد شوند و آمادگی خود را برای محافظت و پاسداری از مناطق اقلیم کردستان و مناطقی که از کردستان جدا شده نشان داده اند.

 

نیروهای عراقی تاکنون مناطقی را بازپس گرفته اند در این حال دولت تا چه حدی ممکن است از نیروهای داوطلبی(که در عراق اعلام آمادگی کرده اند) برای سرکوب داعش کمک گیرد؟

در مورد نیروهای که خودجوش یا جان فدا باید گفت آنها به سادگی نمی توانند نیروی چریکی و تاثیرگذار باشند به سبب اینکه یک چریکی نیاز به تمرین و ممارست ویژه جنگی دارد و نیروهای داعش آشنا و وارد و چریکی و تروریست می باشند. یعنی این امر نیازمند زمان می باشد.

 

رویکرد بازیگران منطقه ای و بین المللی چه نگاهی به حضور داعش در مناطق مختلف عراق دارند؟

باتوجه به موضوع جراید و رسانه ها اغلب کشورها با مقابله و جنگ با داعش و تروریست ها هم صدا و هم رای هستند ، اما این نیاز و لازمه عمل است نه فقط با بیان و سخن گفتن.

 

حضور داعش چه تاثیری بر تشکیل دولت در عراق خواهدگذاشت؟

با اطمینان باید گفت، وجود نیروهای داعش تاثیر بد و زشتی روی اوضاع و امنیت و تشکیل دولت عراق خواهد داشت. زیرا مسئوولین سیاسی و دولتی در عراق لازم است در سطحی باشند که نقش داعش را کم رنگ و وحدت و یکدلی میان خود را قوی تر و مقابله با داعش را در اولویت قراردهند و مشکلات بین خود را نادیده گرفته و مقابل دشمن مشترک در یک سنگر قرار بگیرند و دفاع کنند.

 

حضور داعش چه تاثیری بر وضعیت کرکوک و نگاه جناح های عراقی در عراق خواهد گذاشت؟

همچنان که پیشتر توضیح دادم اگر داعش سلطه و قدرت داشته باشند و بتوانند و برای آنها راه هموار شود ، در کلیه مناطق به ویژه کرکوک اقدام به تصرف و عملیات تروریستی خواهند نمود.

 

مهمترین پیامدهای حضور امنیتی و نظامی داعش در عراق جه خواهد بود؟

مهمترین پیغام داعش آمادگی جهت اعلام دولت اسلامی در منطقه می باشد و تاکید بر راهنمایی ها و انجام قوانینی که قبلا در مناطق زیر سلطه خود اعلام کرده و با آن بر اساس سلفیت و تکفیر کار کرده-اند.

 

تا چه حدی بحران داعش موجب تصفیه نهادهای امنیتی و ارتش و غیره . . . از وجود نیروهای بعثی و نفوذی خواهد گشت؟

برای پاکسازی نفوذ داعش در بین نیروهای امنیتی و ارتش عراق تلاش و همتی وجود ندارد. زیرا لازم است دولت عراق خیلی جدی تر برای پاکسازی و انجام قانون و ریشه کن کردن بعث کار کند.

 

آیا دولت عراق در کوتاه مدت می تواند تمام مناطق مورد حمله داعش را آزاد کند؟

دیر یا زود عراق باید مناطق را از دست نیروهای داعش نجات دهد، اما اگر با فلوجه و الانبار برآورد کنیم کار و زمان بیشتری لازم دارد. با این وجود امیدواریم که بزودی منطقه پاکسازی شود.

 

*نماینده کردهای عراق در ایران

برچسب ها: داعش ، عراق ، خیانت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار