سوخت و ساز و متابولیسم بدن به 3 شیوه مصرف می‌شود، مقداری از انرژی که برای فعالیت اندامهای داخلی بدن در حالت استراحت لازم است که حدود 60-65 درصد متابولیسم پایه است. بخشی در حین غذا و در دستگاه گوارش مصرف می‌شود و مقداری هم صرف فعالیت‌های بدنی می‌شود.

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از راهکارهای عملی و خوب برای بالا بردن متابولیسم پایه، تقسیم کردن وعده‌های غذایی است که بسیار اهمیت دارد و به جای مصرف یک وعده پرحجم و پرکالری، چند وعده کم حجم داشته باشیم و کالری موردنیاز روزانه در این چند وعده پخش شود.

این راهکار بسیار مناسب در کنترل اشتها و کاهش دریافت کالری اضافی،‌ بسیار مؤثر است، به شرط اینکه در تمام این وعده‌ها، غذاهای پرکالری مصرف نشود.

دکتر نیستانی ادامه داد: میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن هر فرد، تا حد زیادی به تراکم توده ماهیچه‌ای وی بستگی دارد و هرچه توده ماهیچه‌ای بیشتر باشد و سطح متابولیسم بدن، بالاتر و کنترل وزن بدن راحت‌تر است.

این متخصص تغذیه انجام ورزش و فعالیت بدنی را در حفظ بافت ماهیچه‌ای بدن مؤثر دانست و گفت: فعالیت مناسب و مداوم اثر مثبتی در متابولیسم بدن دارد.

وی در پایان اظهار داشت: برای اینکه فردی بخواهد کاهش وزن داشته باشد، لازم است روزانه بین 500-1000 کالری از نیاز روزانه‌اش، کمتر دریافت کند و برای کاهش وزن 1-0.5 کیلوگرم در هفته، نیاز به کاهش دریافت 3000-6000 کالری کمتر از نیاز بدن در طی یک هفته است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار