معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر خرید فرآورده‌های دارویی و مکمل‌ها فقط از داروخانه‌ها، تصریح کرد: هیچ مرکز دیگری در این زمینه مورد تایید نیست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ حسین نیک نهاد با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای مقابله با داروها و کالاهای قاچاق و تقلبی، گفت: در این زمینه تمهیداتی هم راستا با وزارت بهداشت پیش گرفته شده است که بخشی از آن در زمینه حمایت از تولید داخل و تقویت آن، کاهش نیاز به واردات، بازنگری ضوابط، تسهیل سازی تولید و تسهیل سازی واردات قانونی بوده و بخش دیگری نیز در حوزه آموزش، اطلاع رسانی به مردم و آگاه سازی از مخاطرات صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه داروها و کالاهای قاچاق به انواعی اطلاق می شود که از مسیرهای قانونی و رسمی وارد کشور نشده و مجوز وزارت بهداشت را اخذ نکرده اند، افزود: در مواردی نیز تولیدات داخل دارای مجوز بهداشتی نیستند که کالای تقلبی محسوب شده و یا در مراکز غیرمجاز عرضه می شوند و به صورت کلی هر کالایی که بدون شناسنامه، بدون نظارت هیچ سازمان، ارگان یا فرد متخصص دارای مجوز تولید شده و شرایط لازم برای نگهداری، توزیع و عرضه آن رعایت نشده است کالای قاچاق قلمداد می‌شود.

نیک نهاد ابراز داشت: وجود این محصولات قاچاق، تبعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و تهدید سلامت را به دنبال دارد که از منظر دانشگاه علوم پزشکی، مهم ترین مورد، خطر این محصولات برای سلامت مصرف کنندگان بوده و در درجه دوم نیز، تبعات اقتصادی و نتایج منفی آن برای کارخانجات تولید کالاهای سلامت محور مورد توجه قرار می‌یرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار داشت: برخی از این داروها و کالاهای قاچاق حتی مجوز رسمی کشور تولیدکننده را نیز ندارند و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، با این موارد برخورد می‌کند.

نیک نهاد دانش آموزان را از جمله گروه‌های هدف موثر در این راستا عنوان کرد و گفت: توزیع لوح‌های فشرده، حاوی مطالب آموزشی در زمینه شناخت اصالت کالا و مضرات استفاده از کالاهای قاچاق و تقلبی، از دیگر اقدامات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: برگزاری همایش آموزشی برای 400نخبه استانی در خصوص تشخیص فرآورده‌های قاچاق، برگزاری چهار دوره همایش آموزشی برای 800 تکنسین دارویی، مسئولان فنی داروخانه‌ها، رابطین بهداشتی، مصاحبه با رسانه‌ها و نشر مطالب آموزشی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، دیگر اقدامات این معاونت در زمینه تامین سلامت مصرف کنندگان بوده است.

وی ضمن تاکید ویژه بر خرید کالا از مراکز معتبر و عدم خرید از مراکز غیرمجاز، دست فروش‌ها و دوره گردها، یادآور شد: هنگام خرید محصول چنانچه شرایط لازم برای نگهداری از سوی فروشنده رعایت نمی شود از خرید آن پرهیز کرده و به تاریخ تولید، انقضاء، شماره مجوزهای صادره از وزارت بهداشت توجه کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار