سازندگان می‌گویند که آزمایش‌های آنها نشان می‌دهد این وسیله در همه انواع موتور بنزینی یا دیزل یا موتورهایی که با گاز کار می‌کنند به طور متوسط مصرف سوخت را سی درصد و دود لوله اگزوز را ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ شرکت کوچکی در پرتغال وسیله‌ای طراحی کرده که"آلتیمت سل" (Ultimate Cell) نام دارد. این وسیله به سیستم الکتریکی خودرو متصل می‌شود و برقش را از باتری ماشین می گیرد. 
 
سازندگان می‌گویند که آزمایش‌های آنها نشان می‌دهد این وسیله در همه انواع موتور بنزینی یا دیزل یا موتورهایی که با گاز کار می‌کنند به طور متوسط مصرف سوخت را سی درصد و دود لوله اگزوز را ۶۵ درصد کاهش می‌دهد. 
 
"آلتیمت سل" از طریق الکترولیز، هیدروژن تولید می‌کند یعنی آب را تجزیه می‌کند و مولکولهای اکسیژن و هیدروژن را در محلول موجود در دستگاه جدا می‌کند. هیدروژن از طریق کانال و دریچه هوا به درون موتور فرستاده می‌شود و در محفظه احتراق خودرو با سوخت و هوا مخلوط می‌شود. هیدروژن فرآیند احتراق را بهینه می‌کند و مقدار سوختی را که برای تولید توان مشخصی لازم است، کمتر می‌سازد. 
 
ژوزه تریبولت استاد موسسه فناوری پیشرفته در لیبسون پرتغال می‌گوید: با تزریق حبابهای کوچک هوا از طریق دریچه ورودی موتور، احتراق به شکل خیلی کاملتری انجام می‌شود در نتیجه موتور نیرومندتر عمل می کند و در واقع با یک اندازه مشخص سوخت، نیروی رانش بیشتری تولید می شود و مصرف سوخت سی درصد کمتر می‌شود. 
 
هر کدام از وسیله‌ها قبل از فروش تحت آزمایش قرار می‌گیرند. کارکرد آنها در خودرو شبیه سازی می شود. تمام اتصالات الکتریکی آزمایش و بررسی می‌شوند تا هیدروژن به مقدار درست تولید شود. پروفسور تری بولت می‌گوید که تاکنون فناوری‌هایی که با هیدروژن سروکار داشته‌اند، هدفشان این بوده که هیدروژن را به صورت سوخت اصلی به کار ببرند و نه بصورت ماده‌ای که احتراق را بهینه می‌کند.  
 
وی می افزاید: این رهیافت فنی بر اساس استفاده از هیدروژن است. سالهاست که فناوری هیدروژن به صورتهای متفاوت به کار گرفته شده اما هیدروژن را همیشه به صورت سوخت به کار برده اند. 
 
دستگاه "آلتیمت سل" در قایق‌های ماهی گیرینیز کاربرد دارد زیرا برای این قایقها هزینه سوخت خیلی مهم است. بطور متوسط هر قایق ماهی گیری هر ساعت ۱۴۰ لیتر سوخت دیزل مصرف می کند. مصرف سوخت قایق‌هایی که این وسیله روی آنها نصب شده باشد، ۲۰ درصد کاهش داشته است در نتیجه مخزن سوخت پر به جای ۵ روز ۶ روز دوام خواهد آورد.

تولید و فروش این دستگاه در ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد. تا کنون ۵۰۰۰ دستگاه با قیمت حدود ۳۰۰ یورو برای هر واحد به فروش رسیده است، هر واحد از این دستگاه ها ۷۰ هزار کیلومتر کار خواهد کرد و بعد از آن باید دوباره شارژ شود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار