یک کوره پخت گچ و تاسیسات آبرسانی در حوزه آبگیر سد سیمره کشف شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: یک کوره پخت گچ و همچنین تاسیسات آبرسانی در کاوشهای اخیر حوزه آبگیر سد سیمره کشف شد.
آقای مهاجری نژاد افزود:این کارگاه بر اثر کاوشهای اخیر در حوزه آبگیر سد سیمره به سرپرستی آقای علی فرهانی کشف شده است.
وی افزود: بر اساس تحقیقات بعمل آمده این آثار متعلق به دوره ساسانی و در نوع خود کم نظیر هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: برای انتقال تن پوشه های سفالی مربوط به انتقال آب و همچنین کوره پخت گچ، یک تیم حفاظتی – مرمتی به منطقه سیمره اعزام خواهد شد تا بتواند قبل از آبگیری مجدد سد سیمره، این آثار را به موزه لرستان انتقال دهند.
سرپرست کاوش در حوزه آبگیر سد سیمره گفت: نمونه این کوره تاکنون درایران بدست نیامده است.
آقای علی فرهانی افزود: احتمال دارد مصالح مورد استفاده در بناهای قلعه گوری و برزقباله که اخیراً کاوش شده اند، از این مکان تامین شده باشد.
منطقه رماوند کوهدشت که در70 کیلومتری جنوب غربی کوهدشت در حوزه آبگیر سد سیمره واقع شده است120 اثر و محوطه تاریخی دارد.
اواخر سال گذشته آبگیری سد سیمره به ‎منظور فراهم‌ شدن زمینه کاوش‎های جدید در محوطه های تاریخی متوقف و به پایان کاوش ها موکول شد.
برای کاوش و انتقال بخشی از آثار تاریخی اقع شده در محدوده دریاچه سد سیمره، عملیات آبگیری این سد با دستور وزارت نیرو به تعویق افتاد تا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرصت محدود دیگری برای تکمیل کاوش‌های خود داشته باشد.
در فصل اول و دوم کاوش در منطقه رماوند که از آثار متعلق به اواخر دوره ساسانی است چند فضای معماری با تاقچه‌هایی از نوع سوراخ کلیدی، ستون‌ها و نیم ستون‌های متعدد، ایوانی باشکوه به همراه ستون‌های مزین به گچبری‌های متنوع و قسمتی از یک حیاط،گچبری‌های از طرح‌های انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی کشف شده است که در نوع خود کم‌نظیر هستند.
آرایه‌های گچبری با طرح‌های حیوانی شامل تصاویر گراز، قوچ و کبوتر هستند که در قالب‌های گچی به بنا نصب شده و ستون‌های مکشوفه هم از ایوان این بنا در قسمت‌های ساقه ستون، شال ستون و سر ستون با تزئینات هندسی و حیوانی به شکل بسیار زیبا تزئین شده است.
کوزه ای سفالی با دست نوشته خط پهلوی که نخستین لوح مکشوفه خط پهلوی درلرستان است هم در این محوطه کشف شده است.
با آبگیری این سد محوطه قلعه گوری رماوند، بقایای شهر برز قباله، قلعه سیرم شاه و پل رماوند سیمره از آثار متعلق به دوره ساسانی، تپه پیش از تاریخ چیاسبز، گورستان عصر مفرغ چیاسبزغربی، گورستان عصر مفرغ گندم زار 2 در محدوده ایلام، تپه پیروز علی، محوطه لاره لاره، تپه های پیش از تاریخ چشمه رجب، لار، دره فراش، چغا مامی و کلاته و دهها محوطه دیگر به زیر آب می روند .
سد سیمره در استان ایلام احداث شده و حوزه آبگیر آن در مرز استان‌های ایلام و لرستان است.
طول دریاچه این سد که بخش عمده آن در خاک لرستان قرار دارد 45 کیلومتر است.
به گفته حسن‌پور کارشناس میراث فرهنگی: اطلاعات به دست آمده از قلعه گوری رماوند گویای تمدنی غنی و باشکوه در دوران ساسانی درلرستان است و ادامه کاوش‌ها می‌تواند بخشی تاریخ مبهم و تاریک دوران ساسانی در لرستان را روشن کند./س
 
برچسب ها: کشف ، کوره تاریخی ، پخت گچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.