ارتقای کیفیت آموزشی، پیشگیری از مسایل و بحرانها، درمان مسایل و بحرانها و ایجاد تعادل علمی با سایر نهادها باید اصلی ترین رویکردهای پژوهش در نظام تعلیم و تربیت باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش کشور از انجام سالانه 50 تا 60 هزار پژوهش از سوی اعضای هیات علمی این پژوهشگاه خبر داد.
مجید قدمی در گردهمایی مشترک شورای بررسی محتوای آموزشی و پرورشی و شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان سمنان گفت: تدوین و تولید و انتشار این پژوهشها برای استفاده و بهره گیری مناسب از این پژوهشها در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته توجه مناسبی به پژوهش در آموزش و پرورش نشد، افزود: تحقیقات و پژوهش ها به دلیل اینکه نیش داشت و واقعیتهایی را بیان می کرد سیلی خورد و مورد بی مهری قرار گرفت و در سالهای اخیر اعتبار مناسبی به آن اختصاص نیافت.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد پژوهش ها باید مبتنی بر نیازهای اساسی جامعه باشد، اظهار داشت: پژوهشی مفید و موثر است که پاسخی به پرسش های مهم بدهد و کاربردی باشد تا بتواند مشکلی را حل کند.
وی کارکردهای پژوهش ها در آموزش و پرورش را چهار رویکرد دانست و ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزشی، پیشگیری از مسایل و بحرانها، درمان مسایل و بحرانها و ایجاد تعادل علمی با سایر نهادها باید اصلی ترین رویکردهای پژوهش در نظام تعلیم و تربیت باشند.
قدمی با اشاره به لزوم کاربردی و عملیاتی بودن پژوهش ها، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه بیش از هزار پژوهش در مورد افت تحصیلی انجام شده که باید نتیجه های آن کاربردی و اجرایی شود.
رییس پژوهشگاه مطالعان وزارت آموزش و پرورش کشور نگرش و باورها را مشکل پژوهش ها دانست و ادامه داد: در اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز ابتدا به تدوین زیرنظام بخشهای مختلف نیاز داریم/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.