راه‌های شهرستان تفت که می‌توان آن را توریستی‌ترین شهرستان یزد دانست و در آینده به قطب گردشگری استان یزد تبدیل می‌شود، از خطرات بسیار زیادی برای مسافرین برخوردار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

شهرستان تفت یکی از مهمترین شهرستان های استان یزد در زمینه گردشگری است که زمزمه‌هایی در ارتباط با تبدیل این شهرستان به قطب گردشگری استان یزد شنیده می‌شود.

این شهرستان با حوزه گسترده شامل بخش‌های مرکزی نیر، گاریزات و راه‌هایی شامل بزرگراه، اصلی‌، فرعی و روستایی و دارا بودن ۶ گردنه برفگیر، ۶ راهدارخانه فعال و ۳۶۴ روستای دارای سکنه و ۱۰ دهستان در سطح استان دارای حجم کاری بالا و اعتبارات کم است.

گویی در تقسیم اعتبارات توجهی به حجم کاری و طول راهها نمی‌شود چرا که شهرستان تفت از حیث تعداد راهدارخانه‌ها، سطح راهداری زمستانه و طول راه‌های روستایی رتبه اول و از نظر کل راه‌های تحت پوشش بعد از اردکان رتبه دوم را در استان یزد دارا می‌باشد.

نکته جالب توجه اینکه از نظر اعتبارات به علت اینکه جمعیت کمتری دارد و جمعیت متغیر به حساب جمعیت گذاشته نمی‌شود، اعتبارات کمی برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود و این موضوع اداره راه و شهرسازی تفت را با فعالیت‌های اجرایی راه‌داری و راه‌سازی دچار مشکل کرده که حل نکردن بعضی از این مشکلات خطرات جانی را نیز در پی دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفت در این رابطه اظهار کرد: ترانشه‌های محدوده گردنه علی آباد که یکی از مسیرهای شلوغ در ایام تعطیلات نوروزی، تابستانی و تعطیلات آخر هفته است مرتبا در حال ریزش است به ویژه در زمان بارندگی که لازم است لایه‌های لغزنده برداشته و از خطرات جانی و مالی احتمالی جلوگیری شود.

مهران دادخواه افزود: ولی متاسفانه چون این امر احتیاج به هزینه میلیاردی دارد هنوز اعتباری در نظر گرفته نشده و نگرانی این مدیریت در مورد خطرات آن مثل ریزش سنگ‌ها در جاده و به دنبال آن مسدود شدن راهها‌، ریزش سنگ بر روی خودروها و واژگونی خودروها و تصادفات جانی و مالی برطرف نمی‌شود.

۳۳نقطه حادثه خیز در تفت

به محل‌هایی که تصادف در آنها به نسبت محل‌های دیگر بیشتر و گاهی صدمات مالی و جانی فراوانی دارد از نظر پلیس راه و راه و شهرسازی به عنوان نقاط حادثه خیز تعریف شده و با برآورد هزینه و تامین اعتبار مقرر شده به ترتیب اولویت تامین اعتبار و اصلاح آن آغاز شود.

دادخواه بیشتر این مسیرها را مسیرهای ییلاقی و پرتردد شهرستان در ایام تعطیلات عنوان کرد و گفت: با توجه ییلاقی بودن این مسیرها به ویژه برای مسافرینی که ناآشنا به مسیرها هستند خطرات بسیاری را بدنبال دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین تعدادی از این نقاط نیاز به نصب علائم راهنمایی از جمله چراغ چشمک زن، تابلوهای مربوطه، خط کشی و ایجاد سرعت‌گیر دارد که می‌توان به صورت اقدامات موقت در نظر گرفت و بعضی نیاز به اقدامات اساسی از جمله احداث تقاطع‌های استاندارد، میدان، جزیره، رمپ و غیره دارد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفت بیان کرد: اداره راه و شهرسازی در بحث راه‌سازی مسئولیت نظارت و تحویل پروژه‌ها و انجام پروژه‌های راه‌سازی به صورت امانی را برعهده دارد.

دادخواه تصریح کرد: در بحث راهداری هم نسبت به لکه‌گیری، خط کشی، نصب و رنگ آمیزی و شستشوی تابلوها، تعمیرات ابنیه فنی، تجهیز ماشین آلات راهداری، مرمت ساختمان راهدارخانه‌ها، حفظ حریم راه‌ها همچنین برفروبی و نمک پاشی زمستانه و شرکت در گشت‌های فعال راهداری نوروزی و تابستانی اقدام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه برای این اداره اهمیت دارد این است که در سال‌های اخیر راه‌ها از کمبود اعتبارات به شدت آسیب دیده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفت تاکید کرد: امیدواریم به همت و پیگیری مسئولین شهرستانی و استانی گامی مهم در جهت کم شدن محرومیت‌ها در شهرستان برداشته شود.

دادخواه‌ گفت: جدا از بحث تخریب آسفالت و زیرسازی‌ها بعد از نمک پاشی محورها در فصل زمستان و نفوذ نمک در جسم راهها، مهمترین عامل تخریب, تردد تریلرها با بار معادن است.

وی تصریح کرد: شهرستان تفت به دلیل دارا بودن معادن غنی انواع سنگ‌های گرانیت، چینی، مرمریت، نمک آبی، تراورتن، سرب، روی، مس، بوکسیت، فلدسپات، باریت و سنگ آهن یکی از فعال‌ترین کانون‌های سنگ‌های معدنی ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: ۷۰۳ کیلومتر راه به دلیل حمل سنگ‌‌های معدنی تولیدی معادن شهرستان به تمامی نقاط کشور زیر بار ترافیکی محموله‌های مواد معدنی توسط تریلرها قرار دارد و این تریلرها هیچ‌گونه عوارضی بابت این تخریب‌ها نمی پردازند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفت بیان کرد: ایجاد رقابت بین رانندگان جهت حمل مواد معدنی بیشتر و بالارفتن سرعت تردد آنها سبب ایجاد موارد متعدد برخورد تریلرها در مناطق مسکونی روستاها با اهالی می‌شود که تا به حال منجر به خسارات مالی و جانی فراوانی شده است، لذا راه‌های حوزه این اداره بدلیل تردد تریلرها معادن نیاز به راه‌سازی یا مرمت دارند.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفت گفت: اداره راه و شهرسازی تفت از نظر نیرو و کارشناس اداری و اجرایی فعلا در سطح قابل قبولی است ولی در آینده نزدیک با توجه به سن بالای پرسنل راهدار و در شرف بازنشستگی بودن آنها باید به فکر جایگزین نیروهای جوان و فعال در این بخش بود.

وی تعداد ماشین آلات اداره را ۲۴ دستگاه برشمرد و گفت: از این تعداد ۶دستگاه سنگین، ۱۳ دستگاه نیمه سنگین و ۵ دستگاه سبک است.

پروژه‌هایی مصوب اما بی اعتبار

در بخش راه نیز حفاظت از حریم راه‌ها به عهده اداره راه و شهرسازی است که اگر چه محدوده تحت اختیار در بخش راه بسیار گسترده است ولی مرتبا کنترل حریم راهها برای جلوگیری از ساخت و سازها و مجوزهای لازم برای این کار توسط این اداره انجام می‌گیرد.

حفاظت از اراضی واقع در حریم دو شهر تفت نیز توسط این اداره و به کارگیری شرکت‌های مربوطه انجام پذیرفته که اگر چه با توجه به ییلاقی بودن مناطق و نزدیکی به مرکز استان و ارزش افزوده اراضی در سال‌های اخیر متجاوزین و عده‌ای سودجو در نظر داشته‌اند که اراضی دولتی را تصرف کنند ولی با نظارت حفاظت اراضی اداره و حمایت‌های نیروی انتظامی، دادگستری و شهرداری می‌توان گفت که تصرف اراضی در این دو شهر مهار شده است.

از طرف دیگر، پروژه‌های نیمه تمام این اداره نیز خود مشکل ساز هستند و نیاز به اتمام دارند تا با استفاده از آنها، جلوی این مشکلات گرفته شود.

پروژه ملی بزرگراه تفت، ابرکوه، سورمق محدوده گردنه علی آباد، محور فرعی دهبالا، فیض آباد و سخوید، محور کمربندی فیض آباد، محور روستای زردین، منشاد، محور روستای شریف آباد، دهشیر، محورسفیدکوه، خضرآباد از جمله این پروژه‌ها هستند که نیمه کاره رها شده‌اند./س

برچسب ها: خطرناک ، بودن ، راههای ، تفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.