وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه طی انتشار بیانیه ای با انتقاد از عملکرد نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان اعلام کرد: نیروهای خارجی در افغانستان با تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور مبارزه موثری نکرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به طرح مساله افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل آمده است: مساله تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان که امنیت و ثبات بین المللی را تهدید می کند، در مرکز توجه قرار دارد.

این بیانیه می افزاید: در نتیجه بحث در مورد این مساله برای نخستین بار رییس شورای امنیت بیانیه ای را در رابطه با موضوع مواد مخدر افغانستان منتشر کرد که در آن از وضعیت مواد مخدر در این کشور ابراز نگرانی شده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود گفت: بیانیه شورای امنیت از نیروهای خارجی در افغانستان خواست از اقدامات کابل در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر حمایت کنند.

همچنین در این بیانیه با اشاره به اظهارات ˈویتالی چورکینˈ نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت آمده است: نیروهای خارجی در افغانستان با تولید و قاچاق مواد مخدر مبارزه موثر نمی کنند. وضعیت مواد مخدر در افغانستان بدتر می شود و این کشور به مرکز تولید و کشت مواد افیونی در جهان تبدیل شده است.

روسیه همچنین بر ضرورت تقویت همکاریهای دوجانبه، منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر و تشریک مساعی کشورهای جهان در این زمینه تاکید کرده است. به گزارش رسانه های روسی، مساله مواد مخدر در روسیه طی دو دهه اخیر اهمیت فراوانی یافته و حدود 5 میلیون نفر در این کشور مواد افیونی مصرف می کنند.

مقام های روس بارها این مساله را تهدیدی برای امنیت کشور خود خوانده و بر ضرورت مقابله با این تهدید ملی تاکید کرده اند. ˈویکتور ایوانفˈ رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه، مساله قاچاق مواد مخدر از افغانستان که منبع اصلی مواد مخدر روسیه از آن تامین می شود را بسیار مهم دانست و گفت در دوره ۱۰ ساله استقرار نیروهای خارجی و آمریکایی در افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور40 برابر افزایش یافته است.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.