حزب الله لبنان از همان آغاز بحران در سوریه درک کرد که "تروریسم تکفیری" خطری فراگیر است. اگر دخالت به موقع حزب الله در سوریه نبود امروز لبنان در شرایط کنونی نبود و به جای عراق قربانی تروریست های ملعون می‌شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، تاکنون بحث های زیادی درباره کمک نظامی حزب الله لبنان به سوریه و مشارکت آن در نبرد با گروه های مسلح تروریست برای حمایت از مرزهای لبنان شده است.


شماری از تحلیلگران و کارشناسان مغرض برای ایجاد تردید در خصوص عوامل دخالت حزب الله در سوریه تلاش زیادی کردند. همچنین تلاش زیادی برای منحرف کردن افکار عمومی در داخل لبنان درباره نیت و اهداف حضور حزب الله در سوریه شد. بسیاری از گروه ها ، احزاب و شخصیت های مزدور در داخل لبنان نیز به ترویج این تفکر که حضور حزب الله به سود و مصلحت لبنان نیست از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند و در واقع خواستند از پرونده سوریه برای مخدوش کردن جایگاه و وجهه حزب الله بهره برداری کنند.

مقامات و رهبران حزب الله  و در راس آنان سید حسن نصرالله دبیر کل آن از همان آغاز صادقانه اعلام کردند که اولین و آخرین هدف از حضور حزب الله در سوریه در مناطق مرزی با لبنان حمایت از لبنان و لبنانی هاست. سید حسن نصر الله پیشتر در سخنانی در جنوب لبنان معترضان به دخالت حزب الله در سوریه را خطاب قرار داد و گفت: "چرا امروز سکوت اختیار کرده اند و اقدامات وحشیانه تروریست های داعشی را محکوم نمی کنند". نصرالله گفت که اگر ما در زمان مناسب و با شیوه مناسب در سوریه مداخله نمی
 کردیم ، داعش امروز در بیروت بود. اگر دخالت در سوریه نبود شهرها و روستاهای لبنان امروز صحنه انفجار خودروهای بمب گذاری شده بود. مردم چون گوسفند قربانی می‌شدند و خسارت‌ها و تلفات بسیار بیشتر از چیزی بود که در برهه اخیر مناطقی از لبنان درگیر آن شد.


امروز و در سایه بحرانی که عناصر وارداتی موسوم به "داعش" بر عراق تحمیل کرده اند نیاز به تشریح دلایل حضور حزب الله در سوریه احساس می شود. در واقع انفجارها و وحشی گری های گروه های تروریستی تنها با دخالت حزب الله برای حمایت از مرزهای لبنان با سوریه محقق شد. حال سوال مهمی که مطرح می شود این است که اگر حزب الله در سوریه دخالت نمی کرد چه اتفاقی رخ می داد؟ گروه های تروریستی در لبنان مرتکب چه جنایاتی می شدند.؟ حال اگر اصلا حزب اللهی در لبنان وجود نداشت چی می شد؟ چه گروهی می توانست از ورود تروریست ها به خاک لبنان جلوگیری کند تا مانند عراق بخش هایی از خاک آن اشغال نشود؟  آیا چنین نیست که حضور حزب الله در سوریه ، لبنان را تا حد زیادی از بحران و وحشی گری های تروریست ها به دور نگه داشته است؟ ایا اقدام به موقع و مناسب حزب الله باعث نشد که از وقوع سناریوی شوم توطئه گران از طریق داعشی ها در لبنان جلوگیری شود؟


حقیقت این است که اگر حزب الله لبنان در سوریه نبود لبنان امروز عرصه تاز و تاخت تروریست ها تکفیری بود. اگر دخالت حزب الله لبنان در سوریه نبود لبنان امروز بهترین فضا برای بروز فتنه طایفه ای داشت و عملکرد گروه های سیاسی ضد مقاومت باعث می شد سرتاسر لبنان منفجر شود و زبانه های آتش فتنه و اردوکشی خیابانی سرتاسر این کشور را فرا گیرد. طبعا دخالت حزب الله در سوریه تا حد زیادی از فعالیت تروریست ها و تکفیری ها در لبنان و از طریق لبنان جلوگیری کرد. حقیقت این است که از زمان پیروزی های حزب الله و ارتش سوریه در منطقه راهبردی قلمون به بعد بود که لبنان بار دیگر روی ارامش و امنیت را به خود دید و روند حملات تکفیری تروریستی تا حد زیادی کاهش یافت.

بنابراین باید گفت همه مردم لبنان و احزاب و گروه های سیاسی در لبنان مدیون رهبری حزب الله لبنان هستند. زیرا رهبران این جنبش با درایت ، حکمت سیاسی ، خویشتنداری و تفاهم داخلی از تشدید اوضاع در داخل لبنان جلوگیری کردند و اجازه ندادند فتنه طایفه ای و اختلافات مذهبی بار دیگر باعث بحران و تنش در لبنان شود. از سوی دیگر حزب الله لبنان در جریان تحولات سوریه به دستاوردهای نظامی و امنیتی فوق العاده ای دست یافت. عملکرد حزب الله در سوریه بسیار عقلانی و دور اندیشانه بود. در واقع رهبران حزب الله لبنان خطر تروریسم و جریان تکفیری را برای لبنان در آینده نه چندان دور درک کرده بودند و توانستند با اقدامی به موقع و لازم این خطر را تا حد زیادی مهار کنند.


حزب الله لبنان از همان آغاز بحران در سوریه درک کرد که "تروریسم تکفیری" خطری فراگیر است. چون ویروسی مرگبار که حد و مرز نمی شناسد. سید حسن نصر الله دبیرکل لبنان نیز بارها در سخنرانی های خود به این مطلب اشاره کرد که گروه  های تروریستی و تکفیری از همان آغاز طرح و نقشه شوم خود را برای حمله به لبنان و منفجر کردن آن بعد از سوریه اعلام کردند. زمانی که حزب الله تصمیم به دخالت نظامی در سوریه گرفت در واقع تصمیم گرفت  به طور مستقیم به منبع و کانون اصلی خطر برود فرصت را از دست نداد و منتظر نماند تا تروریست ها زهر خود را به لبنان و مردم این کشور بریزند و سپس وارد عمل شود. آری اگر دخالت دیروز حزب الله در سوریه نبود لبنان امروز به جای حملات انتحاری پراکنده که تعداد آن به انگشتان دست هم نمی رسد و به جای وقوع سه عملیات انفجاری در طول چند هفته ؛ صحنه سی الی چهل عملیات تروریستی آن هم ظرف یک روز بود.
 امروز کشورهای غربی ، صهیونیست ها و مزدوران منطقه ای آنان برای ضربه زدن به محور مقاومت در هر جایی از منطقه دندان تیز کرده اند. محور سعودی قطری ترکی که تحت حمایت آمریکا قرار دارد در صدد جبران خسارت های  خود در سوریه به خصوص بعد از موفقیت آمیز بودن انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بر آمد و تحولات اوضاع و فضای حاکم بر عراق فرصت مناسبی بود تا این بار این کشور هدف اقدامات وحشیانه تروریست ها قرار بگیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار