مشاور صنایع شیر کشور با بیان اینکه اعمال مصوبه خرید شیرخام 1440 تومانی در توان ما نیست، گفت: قیمت فراورده‌های شیری با توجه به کشش قیمتی و قدرت خرید مردم حداکثر باید 15 درصد افزایش پیدا کند و بر این اساس برای شیر خام بیش از 1200 تومان امکان پرداخت وجود ندارد.

حسین چمنی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه خرید شیر خام از دامداران به قیمت 1440 تومان سبب افزایش 30 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی می شود، افزود: این امر مشکلاتی را ایجاد می‌کند از جمله اینکه سرانه مصرف فعلی را به شدت کاهش می دهد و همچنین سبب کاهش ظرفیت‌ کارخانجات صنایع لبنی می‌شود. در نتیجه شیرخام از دامدار خریداری نمی‌شود و قیمت آن به شدت افت می‌کند.
 
وی اضافه کرد: علاوه براین صادرات فراورده‌های شیری به شدت کاهش پیدا می کند، توان رقابت با رقبا را از دست می‌دهیم و موج عدم خرید شیرخام در کشور ایجاد می‌شود.

چمنی ادامه داد: با توجه به این مسایل به اعتقاد ما قیمت فرآورده هاباید 15 درصد افزایش پیدا کند و قیمت شیر خام ممتاز به 1200 و حداکثر به 1250 تومان برسد.

وی افزود: برای این مسله دو راه حل وجود دارد، یا باید قانون عرضه و تقاضا حاکم شود که به اعتقاد ما صنعت شیر به جایگاهی رسیده که دولت در مسایل آن دخالت نکند. چراکه این صنعت رقابتی‌ترین صنعت کشور است و در آن امکان اجحاف در حق کسی وجود ندارد.

چمنی با اشاره به عدم کشش بازار برای افزایش قیمت لبنیات، تصریح کرد: گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که مصرف شیر در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها 42 درصد کاهش یافته است بنابراین افزایش مجدد قیمت‌ها منجر به تعطیلی کارخانجات و دامداری‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت 1440 تومان برای شیرخام اقدامی یک‌جانبه بوده است، افزود: راه حل دوم این است که اگر دولت قیمت دستوری برای شیر تعیین می‌کند مابه التفاوت آن را به کارخانجات، دامداران یا مردم بپردازد که به اعتقاد ما پرداخت این یارانه به نهاده‌های دامی بهتر از سایر روش‌ها است.

چمنی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم مصوبه خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان را اعمال کنیم، نه اینکه آن را قبول نداشته باشیم، بلکه این کار بدلیل شرایط بازار در توان ما نیست.

وی ادامه داد: نظر انجمن صنایع لبنی این است که قیمت شیرخام آزاد شود و بهای لبنیات را نیز بحث عرضه و تقاضا تعیین کند.

چمنی افزود: صنایع لبنی نباید پاسخگوی افزایش هزینه‌های تولید شیر خام باشندو دولت باید در تصمیم گیریها منافع همه بخشهای تولیدی را مد نظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه قبل از افزایش قیمت شیرخام نیز به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های کارخانجات بین 10 تا 12 درصد در بخش دستمزدها، انرژی، حمل ونقل وبسته بندی رشد داشته است، گفت: بنابراین حتی اگر شیرخام هم گران نشود ما باید حداقل 10 درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۰ تير ۱۳۹۳
این بازی موش و گربه کی تمام می شود ؟ قیمت شیر را واقعی کنید و همان را کنترل کنید . حتی 3 ماه نمی توانید قیمت واقعی یک کالا را کنترل کنید .
Germany
بی نام
۱۶:۲۴ ۱۰ تير ۱۳۹۳
دست سیاستمدارن عزیز درد نکند، خسته نباشید، خدا قوت، چرا 30 درصد؟ بیشتر گران کنند، البته که مردم غیور ایران اسلامی همیشه سپاسگذارند!!!در دیزی بازه!!!
آخرین اخبار