اگرچه صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئیه کاهش یافته است، اما همچنان بیش از میزان تعیین شده توسط غرب در توافق موقت شش ماهه است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، علی‌رغم کاهش صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه، این میزان هم‌چنان بیش از حد مشخص شده توسط غرب است.

این خبرگزاری مدعی شد : بر اساس گزارشات ، طبق قرارداد موقت امضا شده میان ایران و 6 قدرت جهان در مذاکرات هسته ای، صادرات نفت خام ایران باید حداکثر در هر روز 1 میلیون بشکه باشد. اما طبق گزارش منابع آگاه، این میزان در ماه ژوئن 1.21 میلیون بشکه بوده است. این در حالی است که ایران در ماه مه روزانه حدود 1.33 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. 

به گفته این منابع با توجه به کاهش خرید نفت ایران از سوی هند و چین نرخ صادرات نفتی جمهوری اسلامی ماه به ماه ده درصد کاهش داشته است . در ماه ژوئیه صادرات نفتی به ترکیه و ژاپن روندی ثابت را طی کرده و کره جنوبی نیز اندکی افزایش واردات داشته است . 

رویترز به نقل از یک منبع دیگر تصریح کرد :‌ صادرات نفت خام ایران از 100 بشکه در روز به 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که در مقایسه با ماه می کاهش اما همچنان بیش از میزان تعیین شده در توافق نامه موقت هسته ای میان تهران و 5+1 است . 

چین بعنوان اصلی ترین شریک نفتی تهران از اواخر 2013 خرید نفتی خود را از کشورهای عضو "اوپک"‌ افزایش داده است . اطلاعات مشتریان نشان میدهد که واردات این کشور (‌ چین )  از نفت خام ایران نیز در ماه می 36 درصد افزایش داشته و روزانه 757 هزار و 900 بشکه در روز تعیین شده است . این میزان در مقایسه با سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است . 


روزیترز نوشت : اگرچه افزایش صادرات نفتی ایران از اواخر سال 2013 درآمدهای بیشتری را نصیب دولت این کشور کرده است اما مقامات دولتی در ایالات متحده اعلام کرده اند که انتظار دارند صادرات نفت ایران تا پایان تاریخ توافق شش ماهه تقریبا یک میلیون بشکه در روز باشد . این توافق درتاریخ 20 ژوئیه به پایان می رسد و احتمال تمدید آن نیز وجود دارد . 


انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، ایران ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار