معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي سرانه مصرف سم در مزارع استان را نيم‌كيلوگرم در هكتار عنوان کرد.

غلامحسین ساربان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، گفت : بخش عمده سم های وارداتی را حشره کش ها ، علف کش ها و قارچ کش ها تشکیل می دهند و عدم استفاده و يا استفاده بيش از حد برخي از كشاورزان از سموم دفع آفات موجب كاهش مقاومت گياهان در برابر آفات و يا رشد علف‌هاي هرز مي‌شود.

وی ادامه داد : استاندارد مصرف سم در هر هکتار از مزارع کشور بین نیم تا 700 گرم است و نحوه مصرف، زمان مصرف و تكنولوژي سمپاشي از جمله مواردي است كه در ميزان اثرگذاري سم‌ در مزارع كشاورزي تاثير مي گذارد.

ساربان افزود : براي مبارزه با آفات در ابتدا بايد از روش‌هاي مكانيكي و يا زراعي استفاده كرد و در صورت لزوم به مبارزات شيميايي دست زد.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوی ، از راه اندازي 69 واحد كلينيك گياه‌پزشكي در سطح استان خبر داد و گفت: كشاورزان مي توانند با مراجعه به اين كلنيك‌ها در خصوص نحوه سم‌پاشي و اطلاعات مربوط به آن راهنمايي بگيرند.

وي با اشاره به نصب نرم‌افزار كنترل عملكرد در سم‌فروشي‌هاي مجاز براي نخستين بار در سطح استان، عنوان كرد: اين كار در راستاي نظارت بر ميزان توزيع سموم كشاورزي انجام شده است، با نصب اين نرم‌افزارها مي‌توانيم فروش روزانه سموم را در فروشگاه‌ها رديابي و كنترل كرده و اطلاعات لازم در اين زمينه را رصد كنيم.

انتهای پیام//س

برچسب ها: سم ، دفع ، آفات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.