معضلات اجتماعی فراوانی در جامعه‌ی ما وجود دارد اما مهمترین و شاید پر رنگ‌ترین آن اعتیاد است و به طور قاطع می‌توان گفت اعتیاد زنان در ایران به یکی از معضلات جدی تبدیل شده است.

 مهرداد احمدی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، گفت: اعتیاد زمان در شیب تندی قرار گرفته است و آمار زنان معتاد و سن ابتلا به اعتیاد در آن بسیار تکان دهنده است.
در گذشته‌ی نه چندان دور میانگین سن اعتیاد زنان بین 20تا2سال بوده است در حالی که طبق آمار  اعلام شده در سال‌های اخیر به 18سالگی کاهش یافته است.

وی در ادامه بیان داشت: زنان به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از مردان برابر آسیب‌های اجتماعی متفاوت‌ ناشی از مصرف مواد قرار می‌گیرند.

دختران جوان در سنین کم گاه در مدرسه و در دانشگاه به اعتیاد روی می‌آورند که  این ناشی از ضعف دستگاه‌های اجرایی در  این زمینه است.

وی در ادامه  افزود:‌بانوان گاهأ از روی تصورات غلطی که نسبت به مصرف یک نوع ماده‌ی مخدر دارند معتاد می‌شوند. بعضأ بانوان تصور می کنند استفاده از روان‌گردان‌ها بر کاهش وزن و داشتن تناسب اندام و یا داشتن پوستی زیبا نیز تأثیر گذار است، که این تصور کاملأ اشتباه است و تنها باعث اعتیاد به مواد مخدر منتهی می‌شود که این  نوع مواد بسیار اعتیاد آور هستند به گونه‌ای که امکان برگشت از این مواد بسیار سخت و در برخی موارد ناممکن است.

احمدی در ادامه بیان  داشت:بررسی‌ها نشان می‌دهد که  اکثر زنان معتاد از درون خانواده به اعتیاد مبتلا شده‌اند و همسران آن‌ها عامل اساسی این گرایش بوده‌اند.در این خانواده‌ها مردان برای این که کمتر مورد سرزنش همسر خود قرار بگیرند آن‌ها را معتاد می‌کنند تا راه اعتراض را بر آن‌ها ببنند.

وی در ادامه گفت: اعتیاد حد و مرز مشخصی ندارد و گاهأ زنان معتاد برای تهیه مواد مجبور به تن فروشی هم می‌شوند پس می‌توان گفت اعتیاد برای زنان دروازه‌ای برای ورود به انواع آسیب‌های اجتماعی است.

زنان معتاد بنیان خانواده را بر هم می‌زنند و نمی‌توانند نقش همسری و مادری خود را به خوبی  اجرا کنند و دیده شده که فرزندان این مادران بعضأ در سنین نوجوانی و جوانی به اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داشتن باورهای مذهبی و دینی در جلوگیری از رفتار‌های پرخطر مناسب پس از درمان برای زنان معتاد بسیار مؤثر است، زیرا بسیاری از زنان پس از ترک به دلیل نداشتن محل مناسب زندگی یا کار مناسب دوباره گرفتار اعتیاد می‌شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، مادر ، وظیفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار