خراسان جنوبی بیش از 700 گونه گیاه دارویی دارد که هر کدام پتانسیل های اقتصادی مهمی به شمار می آیند که از جمله آن می توان به گیاه سوزن چوپان اشاره کرد که از جمله خواص آن ضدر دردبوده ، بری ورم و اولسر کاربرد دارد ، در بیماری درمیت و اگزومای عفونی از آن استفاده می شود و در بیماریهای پوستی نیز کاربرد دارد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ 

یکی دیگر از این گیاهان سپیده فیل گوش است که در نارحتی کلیه و معده کاربرد داد، قابض است و برای درد مفاصل نیز اثر بخش می باشد، گیاهی شهد زا می باشد ، همچنین یک نوع فرمون برای جذب زنبور عسل است.

گیاه زالزالک نیز برای بی خوابی و ناراحتی های عصبی مفید بوده ، مقوی قلب است ، پوست درخت تب بر است و میوه آن نیز عوارض گوارشی و اسهال را برطرف می کند.

گیاه دم اسب هم برای نارسایی های کلیه و سنگ کلیه استفاده دارد ، برای سوء هاضمه مفید بوده ، اسید معده را کاهش می دهد ، در نارسایی های تیروئید استفاده می شود و برای التیام و ترمیم زردپی ها و رباط ها مفید است.

همچنین یکی دیگر از این گیاهان تلخ بیان بیابانی است که دانه ، برگ و ریشه آن قابض است ، برای درمان اسهال کاربرد دارد ، دانه وریشه آن برای بیماری وبا استفاده می شود و ترشح صفرا در کبد را محدود می کند.

خراسان جنوبی بیش از 20 گونه گیاه نایاب و یاکم یاب دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.