مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد گفت: قرارداد اجرای خط دوم آبرسانی به این استان، میان این شرکت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء امضاء و مبادله شد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

  حسین غفوری افزود: با امضاء این قرارداد 150 میلیون مترمکعب آب در سال از سد بهشت آباد چهار محال بختیاری به یزد انتقال می یابد.

هم اکنون از خط اول انتقال، 26 متر مکعب آب از زاینده رود به یزد منتقل می شود.

وی با اشاره به مشخصات فنی پروژه ، طول مسیر انتقال آب را 450 کیلومتر ذکر کرد که شامل آبگیر، تصفیه خانه، 13 کیلومتر تونل، چهار ایستگاه پمپاژ و 14 مخزن فشار با حجم 400 هزار مترمکعب است.

غفوری اظهار داشت: با حمایت مسئولان و تأمین منابع مالی مورد نیاز، این پروژه طی پنج سال اجرا و یکسال نیز زمان بهره برداری توسط پیمانکار، پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در ادامه مبلغ اجرای قرارداد را 15هزار و 280 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: هفت هزار میلیارد ریال نیز برای تامین ورق مصرفی خط دوم انتقال آب به استان برآورد شده است.

وی با قدردانی از تلاش های مسئولان برای حل مساله آب یزد تاکید کرد: همان طور که مسئولان پیگیر مساله آب هستند، برای تامین منابع مالی اجرای خط دوم آبرسانی نیز به حمایت و تلاش بیشتری است تا این پروژه حیاتی برای استان در موعد مقرر پایان یابد.

به گفته این مقام مسئول میزان آب شرب و بهداشت مورد نیاز استان در سال 1430خورشیدی 300 میلیون مترمکعب است که با توجه به افت شدید کیفیت آب از نظر سختی، آب های زیرزمینی در آینده منابع مناسبی برای شرب نخواهند بود.

به گفته وی حتی میزان آبی که از خط دوم آبرسانی به یزد انتقال داده می شود پاسخگوی نیاز آبی استان نیست و مجبور به انتقال آب خارج از حوضه به یزد هستیم.

وی با قدردانی از مردم استان یزد، خواستار صرفه جویی بیشتردر مصرف آب شد و گفت: در صورت صرفه جویی در ماه های پایانی تابستان دچار قطعی و جیره بندی آب نخواهیم شد.

منابع آبی استان یزد محدود است و قابل توسعه نیست و با توجه به افزایش جمعیت ،توسعه فعالیت های صنعتی، اقتصادی واجتماعی تامین آب از خارج استان برای یزد حیاتی است.

هم اکنون مطالعات انتقال آب از حوزه خلیج فارس و دریای عمان به یزد در حال انجام است.

شرکت آب منطقه ای یزد چندی قبل اعلام کرد که این استان با بیلان منفی 370میلیون مترمکعب آب رو به رو است.

میزان ورودی آب به منابع زیرزمینی استان یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب و میزان برداشت یک میلیارد و 570 میلیون متر مکعب است/س

برچسب ها: قراداد ، انتقال ، اب ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.