پایگاه اینترنتی روزنامه هیل نوشت اوباما توسط ایران محک زده می‌شود و این آزمونی بزرگ برای او محسوب می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه هیل در مقاله ای به قلم "کریستینا مارکوس" نوشت: همزمان با تلاش مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به توافقی جامع با ایران بر سر مسئله هسته‌ای دولت اوباما با آزمون بزرگی در سیاست خارجی اش روبرو است. بیستم ژوئیه، ضرب‌الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق به سرعت در حال نزدیک شدن است. بدون توجه به توافق و یا ادامه گفتگو ها کنگره ممکن است تهدید به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران کند. این امر برای کاخ سفید مشکل ساز خواهد بود چرا که این نگرانی را به همراه دارد که تحریم های جدید می تواند امید برای رسیدن به توافق را از بین ببرد. رسیدن به توافق می تواند برای باراک اوباما یک پیروزی در حیطه سیاست خارجی در دومین دوره ریاست جمهوری اش محسوب شود. 

"آنتونی کوردزمن" مشاور امنیت ملی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل گفت نزدیک بودن بیستم ژوئیه به انتخابات میان دوره ای احتمال اینکه اعضای کنگره بخواهند برای قدرت نمایی تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کنند را افزایش می دهد. اوباما اگر در مذاکرات شکست بخورد خیلی متضرر می شود. هدف رئیس جمهور آمریکا بهبود روابط با ایران است. مکالمه تلفنی او با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در ماه سپتامبر مهمترین تماس مستقیم بین دو کشور پس از سه دهه بود. مهمترین موفقیت اوباما در امور بین المللی و دفاعی در اولین دور ریاست جمهوری اش گرفتن اسامه بن لادن بود. اما دومین دور ریاست جمهوری او با مشکلات بیشتری در حیطه سیاست خارجی در سوریه، اوکراین و اخیرا در عراق همراه بوده است. شانس موفقیت برای رسیدن به توافق با ایران همچنان دشوار است. این احتمال وجود دارد که اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی تمدید شود. 

کاخ سفید تاکنون موفق شده مانع تهدیدها برای اعمال تحریم های بیشتر شود. "باب منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور "مارک کرک" سال گذشته با وجود مخالفت کاخ سفید برای تصویب قانونی به منظور تشدید تحریم ها در صنایع نفتی و معادن ایران تلاش کردند. کاخ سفید هشدار داده است اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ممکن است منجر به از بین رفتن مذاکرات شود. طبق توافق کنونی درحالیکه مذاکره کنندگان بین المللی برای رسیدن به توافقی طولانی مدت در مورد برنامه غنی سازی ایران تلاش می کنند بخش کوچکی از تحریم‌ها برداشته شده است. درصورتیکه توافقی حاصل شود برای برداشتن تحریم‌ها به تائید کنگره نیاز است که کار بسیار سختی خواهد بود. 


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار