رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در کشور تهیه بذور هیبرید است گفت: هم اکنون ما این بذر را از خارج وارد می‌کردیم بنابراین با اصلاح نباتات معکوس در کلزا و سبزیجات برای تولید بذور هیبرید دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری صبح سه شنبه با حضور در این موسسه تحقیقاتی از بخش های مختلفی همچون آزمایشگاه کشت بافت و بیوتکنولوژی میکروبی دیدن کرد و از نحوه فعالیت این موسسه تحقیقاتی و طرح های در دست اجرا آگاه شد.  
 
این پژوهشکده در حال حاضر 30 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دارد و در بخش های مختلف بیوتکنولوژی، میکروبی و ایمنی زیستی پروژه های تحقیقاتی انجام می دهد.  
 
در این مراسم بهزاد قره‌یاضی رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: پژوهشکده بیوتکنولوژی معتبرترین سازمان تحقیقاتی کشور است و اجزاء آن قبل از دانشگاه تهران تاسیس شده است.
 
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: ایران در دو رشته یکی کشاورزی و دیگری بیوتکنولوژی رتبه 14 را دارد و در هیچ رشته‌ای به اندازه کشاورزی از لحاظ عملی رشد و توسعه نداشته است، منهای رشته شیمی که از زمان جابر‌ابن حیان همواره در راس بوده است.
 
وی اظهار داشت: سهم مبادلات جهانی بیوتکنولوژی در سال 2013، 262 میلیارد دلار بوده است که در این میان بیوتکنولوژی مدرن حدود 90 میلیارد دلار و بیوتکنولوژی کشاورزی حدود 230 میلیارد دلار در تجارت جهانی سهم داشته است.
 
**  پیش بینی تبادل تجارت جهانی بیوتکنولوژی تا سال 2014 در سطح جهان به 414 میلیارد دلار

قره‌یاضی تصریح کرد : پیش‌بینی می‌شود تبادل تجارت جهانی بیوتکنولوژی تا سال 2014 در سطح جهان به 414 میلیارد دلار برسد.
 
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی بیان داشت: بیوتکنولوژی در کشاورزی باعث افزایش تولیدات کشاورزی، کیفیت، مواد غذایی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی می‌شود و همچنین با بیوتکنولوژی می‌توان به ایجاد گیاهان مقاوم به تنش‌های زنده و غیر زنده و تولید محصولات با ارزش دست یافت.
 
وی اظهار داشت: امکان تولید محصولات کشاورزی سالم به جزء از طریق توسعه فناوری‌های نوین در کشاورزی وجود ندارد، بنابر این بیوتکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
قره‌یاضی اظهار داشت: پژوهشکده بیوتکنولوژی دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته که بزرگترین دستاورد آن انتقال 10 دانش فنی به بیش از 40 بخش خصوصی که می‌توان به تولید ریزغده و بذر مینی‌تیوبر سیب‌زمینی اشاره کرد که پروتکل‌های تجاری آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
 
قره‌یاضی در ادامه اظهار داشت: نمونه‌هایی از کاربردهای بیوتکنولوژی در کشاورزی عبارتند از افزایش میزان تولید محصولات در واحد سطح، افزایش کیفیت مواد غذایی و کاهش محصولات کشاورزی.
 
وی افزود: اصلاح نباتات معکوس در کلزا و سبزیجات برای تولید بذور هیبرید یکی دیگر از فعالیت‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی بوده است.
 
وی افزود: یکی از مشکلات ما در کشور تهیه بذور هیبرید است که ما این را از خارج وارد می‌کردیم و  این بذور از دو واحد ناشناخته تجاری تلاقی می‌شوند و از آن یک محصول بالا تولید می‌شود و این محصول به ما فروخته می‌شود که ترکیب آن به صورت محرمانه بود و ما در پژوهشکده تحقیقاتی بیوتکنولوژی راهی را پیدا کردیم که محرمانگی آنها را کشف کنیم و خودمان آن را تولید کنیم.
 
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد:‌ از فعالیت‌های دیگر این پژوهشکده تولید صنعتی بتاکاروتن از ریزجلبک دونالیلا و تولید ارزان کمپوست غنی شده از پسماندهای شهری است.  
 
وی افزود: تولید محصول بتاکاروتن در پژوهشکده تحقیقات بیوتکنولوژی صورت گرفته است ما برای واردات این محصول سالانه بین 10 میلیون دلار تا 40 میلیون دلار هزینه می‌کردیم و بتاکاروتن مصارف بسیاری در صنایع غذایی و بهداشتی و خوراک دام دارد که با یک جلبک از دریاچه ارومیه توانستیم بتاکاروتن تولید کنیم و بخش خصوصی هم خریدار آن است.
 
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: همچنین در این پژوهشکده بیوتکنولوژی به تولید گیاه استویا دست یافته‌ایم که برگ آن دارای شیرینی حدود 300 برابری قند است و استحصال آن در این پژوهشکده در حال انجام است و مشتریان بسیاری هم دارد.
 
قره‌یاضی در پایان از معاون رئیس جمهور خواست و گفت: امیدواریم نوسازی تجهیزات تحقیقاتی کشاورزی به طور عام و بیوتکنولوژی کشاورزی به طور خاص انجام شود که در اینجا از شما بزرگان انتظار همکاری داریم.
 
پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با هدف توسعه و استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی در جهت کمک به تامین امنیت غذایی کشور و مهندسی ژنتیک، ارتقاع سطح سلامت غذایی جامعه، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی، تولید علم و ثروت و کمک به توسعه پایدار و خودکفایی در محصولات کشاورزی در سال 79 تاسیس شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار