دوستان و هم پیمانان آمریکا به تدریج درباره منافع ارتباط با واشنگتن دچار تردید شده و این کشور را بیش از پیش منزوی می کنند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از راشاتودی ؛‌ پایگاه اینترنتی راشاتودی در مقاله ای به قلم "کالب ماپین " تحلیلگر سیاسی ساکن نیویورک سیتی نوشت : اتحاد و دوستی کشورهایی که با قدم های نزدیک در پشت سر آمریکا برای مدت های طولانی است حرکت می کنند بااین کشور از هم  گسیخته شده است و این وضعیت با افشای جاسوسی ایالات متحده در آلمان بدتر نیز شده است . 

پس از پایان جنگ جهانی کشورهای غربی تمایل بیشتری به انجام جاسوسی در میان یکدیگر نشان دادند . در حال حاضر که بحران اقتصادی سراسر دنیا را فراگرفته و ارتباط میان آنان بسیار اهمیت دارد , این بخش از دوستی آنان تحت تاثیر مبارزات برای کنترل بازارها در حال از بین رفتن است . 

ماپین در ادامه مصاحبه اختصاصی خود با شبکه راشاتودی اظهار داشت : ما هم اکنون می بینیم که ایالات متحده از مسیر بسیاری از دوستان قدیمی خود منحرف شده است . حقیقت این است که بانک های آلمانی منابع رقابت را به وال استریت کشانده و توانسته اند اقتصاد را در آمریکا به چالش بکشانند . جالب تر اینکه روابط میان آلمان و چین در حال توسعه می باشد . 

چین در مرکز اتحاد بین المللی ای  قرار دارد که هدفش به عقب راندن اقتصاد وال استریت بوده و همانند روسیه , ونزوئلا , ایران و دیگر کشورها به بر اقتصاد مستقل خود متکی هستند . بنابراین ما در حال مشاهده یک تفکیک شدید میان قدرت های اروپای شرقی با آمریکا هستیم . این روند واقعا شوک آور و حیرت انگیز است . 

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که "هدف آمریکا از این که احساس می کند باید از دوستان خود هم جاسوسی کند , چیست ؟ " گفت : این موضوع نشان دهنده اوج ناامنی و بی اعتمادی در مقامات ارشد در کاخ سفید است . به نظر می آید آنها هرگز به هم پیمانان خود نیز اعتمادی ندارند . از دیدگاه آمریکا کشورهای هم پیمان که مورد جاسوسی قرار گرفته اند , ممکن است چندان رضایتی به این کار نداشته باشند . 

واقعیت این است که با وجود بسیاری از افشاگری هایی که اخیرا انجام گرفته تعداد زیادی از کشورهایی که سالهای طولانی با آمریکا همکاری و مشارکت در همه زمینه ها داشته اند از خواب بیدار شده و می پرسند : واقعا از این ارتباط چه چیزی عاید ما می شود ؟

به نظر میرسد در تعداد زیادی از کشورها یک اتفاق در حال روی دادن است , این اتفاق هرآنچه که هست دوستان دیرینه آمریکا را به پرسیدن این سوال واداشته است که آنها حقیقتا از داشتن رابطه با ایالات متحده چه چیزی را بدست می آورند ؟ هم اوباما و هم تمامی کشورهای دنیا بخوبی می دانند که همین موضوع تهدیدی جدی برای لقب "ابرقدرت" بودن آمریکا و قدرت نمایی های آمریکاست . 

وی تصریح کرد : برای مدت های طولانی , بخصوص پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جغرافیای سیاسی دنیا تا حدود زیادی توسط آمریکا تعیین شده و واشنگتن دقیقا آنچه را که خواسته بدست آورده است . اما این وضعیت تغییر کرد . صحنه سیاسی و جغرافیایی کاملا تغییر کرد و این تغییر تهدیدی واقعی برای وال استریت و کنترلآن بر بازار دنیا به حساب می آید . 

واقعیت این است که آلمان در حال نزدیک شدن به چین است و روسیه و چین در حال مشارکت با یکدیگر هستند و این دو کشور تغییردهندگان اصلی بازی بزرگی در عرصه سیاسی دنیا هستند . 



انتهای پیام /
برچسب ها: آمریکا ، انزوا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار