مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت:اگر خشکسالی بهانه خشکی زاینده رود است، پس همه حوضه آبریز باید مشمول خشکسالی باشد ولی متاسفانه کنترلی بر روی برداشت آب در شرایط خشکسالی در بالادست نمی شود و خشکسالی فقط برای پایین دست رودخانه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، «مهدی بصیری» در سی و هفتمین جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به انتقادات استان های بالادست رودخانه زاینده رود در تولید برنج در غرب استان اصفهان گفت:کاشت سه هزار هکتار برنج در زمینی که چند هزار سال است برنج در آن کاشت می شود و آب مصرف شده در زمین بازچرخش می شود و نباید صورت مساله بحران زاینده رود را پاک کند.

وی از آمادگی تشکیل میزگردی با حضور کارشناسان کشاورزی و آب در موضوع کشت برنج در استان اصفهان و میزان تبخیر و بازآوری چرخش آب در حاشیه رودخانه زاینده رود خبر داد و گفت:نباید به جای بحث های کارشناسی مسایل حاشیه ای را مورد توجه قرار داد.

«سیدعبدالوهاب سهل آبادی»نایب رییس اتاق اصفهان در این جلسه گفت:شورای عالی آب کشور در قبل از انقلاب تشکیل شده بود و این شورا وظیفه بررسی منابع و مصارف آب در کشور برعهده داشت.

وی اصفهان را استان کار و تولید در بخش صنعت ،کشاورزی و خدمات برشمرد و گفت:نباید استانی که هشت هزار واحد صنعتی و چندصد هزار نیروی کار در خود جای داده را به دلیل آباد ساختن منطقه دیگر به بحران وارد کنند.

وی خواستار توجه مجلس شورای اسلامی به بحران زاینده رود شد و گفت:کمیسیون های اقتصادی ،صنعت و معدن ،کشاورزی و امنیت ملی باید پیامدهای خشکی زاینده رود را بررسی و اقدام موثری در این زمینه انجام دهند.

«سیداحمد خاتون آبادی»عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت:تالاب گاوخونی در دوره دوم زمین شناسی تشکیل شده و میلیون سال است که پایاب رودخانه زاینده رود است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از قانون استقلال آب استانها گفت:برخی از مسوولان بدون توجه به مسایل ملی اقدام به وضع قوانینی می کنند که پیامدهای آن خشکی زاینده رود و دریاچه ارومیه است.

«محمد کوشافر»سخنگوی کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت:در استان بالادست که عمدتا کوهستانی است با محدودیت خاک برای کاشت محصولات کشاورزی روبرو می باشند و هوای سرد نیز باعث سرمازدگی بادام ها در چند سال گذشته شده است.

وی افزود:این در حالیست که در پایین دست زمین های حاصلخیز کشاورزی با کمبود شدید آب مواجه اند.

«لطفعلی ضیایی»عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت:دولت های قبل بیش از ظرفیت رودخانه تعهد ایجاد کرده است که این میزان در طول یک سال 700 میلیون متر مکعب است.

وی طرح اولیه انتقال آب از بهشت آباد را یک میلیارد متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت:این طرح پس از رایزنی های بسیار به 550 میلیون متر مکعب رسید و دولت تا کنون 700 میلیون متر مکعب از بهشت آباد برای سه استان اصفهان ،یزد و کرمان تعهد ایجاد کرده است.

وی افزود:دولت ابتدا باید طرح های آبرسانی بین حوزه را به انجام رساند و پس از آن تعهد ایجاد کند تا حقوق حق آبه داران از رودخانه حفظ شود و دولت مجبور به برداشت آب از حق آبه داران نشود.

وی مدیریت یکپارچه رودخانه و اجرای طرح های انتقال آب را دو راهکار اصلی احیای زاینده رود برشمرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.