مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: در پنج سال گذشته 44 هزار و 951 نفر از محکومان جرایم مالی غیرعمد در کشور با کمک این ستاد از زندان رهایی یافته‌اند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "اسدالله جولایی" مدیر عامل ستاد دیه کشور، روز چهارشنبه در شورای اداری استان اردبیل اظهار داشت: در پنج سال گذشته 44 هزار و 951 نفر از محکومان جرایم مالی غیرعمد در کشور با کمک این ستاد از زندان رهایی یافته‌اند.
 
وی ادامه داد: مبلغ بدهکاری این تعداد محکوم 24 هزار و 250 میلیارد ریال بود که با همکاری ستاد دیه حدود 50 درصد آن را شاکیان گذشت کرده‌اند.

جولایی افزود: در این مدت همچنین بیش از یک‌هزار مورد جشن گلریزان در سراسر ایران برگزار شده و در این جشن‌ها مردم نیکوکار بیش از هفت هزار و 460 میلیارد ریال کمک کرده و ده‌ها هزار نفر از زندان آزاد شده‌اند.

وی تصریح کرد: ستاد دیه کشور از سال 1369 تشکیل شده ومجموع زندانیان آزاد شده با کمک این ستاد در طول این مدت 80 هزار نفر بوده است.
 
جولایی خاطرنشان کرد: ستاد دیه کشور در سال‌های ابتدایی تشکیل خود به این نتیجه رسید که جرایم مربوط به تخلف‌ها و حوادث رانندگی بیش از 50 درصد از جرایم محکومان مالی را تشکیل می‌دهند و از مجموع این تعداد محکوم نیز 84 درصد فاقد بیمه‌نامه معتبر و رسمی شخص ثالت هستند.
 
وی افزود: تا قبل از شهریور سال 1387 روزانه 50 تا 60 نفر از مرتکبان جرایم رانندگی غیرعمد روانه زندان می‌شدند اما با اقدام‌های مختلف از جمله تشکیل نشست‌ها و فرهنگ‌سازی، این میزان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
 
وی موضوع مربوط به مهریه و باورهای نادرست والدین و خانواده‌های ایرانی در این زمینه را عامل دیگری دانست که سبب ورود سالانه چند هزار نفر به زندان به دلیل به اجرا گذاشتن مهریه‌ها می‌شود که مردان به علت سنگین بودن رقم، قادر به پرداختن آنها نیستند.
 
مدیرعامل ستاد دیه تصریح کرد: با تأسف جمله نادرست و باور غلط  چه کسی مهریه را داده و چه کسی گرفته بر سر زبان‌ها افتاده که خانواده‌ها بدون توجه به توان مالی خود زیر بار مهریه‌های سنگین می روند و بعدها به علت ناتوانی در پرداخت آن مجبور به تحمل زندان می‌شوند.
 
وی بیان کرد: اعداد و رقم‌های سنگینی مانند 314، 350 و نظایر آن در شمارش تعداد سکه‌های مربوط به مهریه در جامعه رواج یافته که مشخص نیست منشاء و وجه تسمیه آنها چه چیزی است.
 
مدیرعامل ستاد دیه کشور از مسئولان اداره‌ها و ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی و رسانه‌های گروهی خواست در زمینه موضوع بسیار مهم مهریه فرهنگ‌سازی کنند تا این چنین شاهد زندانی شدن افراد بیگناهی که قربانی تفکرهای نادرست جامعه شده‌اند نباشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار