بهانه‌گیری‌ در بین خردسالان رایج است. البته ناگفته نماند که کودکان دبستانی هم بهانه گیری می‌کنند. والدین می‌توانند با عکس العمل‌های مناسب آن را مهار کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران بهانه‌گیر‌ی‌ به طور معمول در بین خردسالان به خصوص قبل از این که آن‌ها بتوانند به خوبی صحبت کنند رایج است. این یکی از معدود راه‌هایی است که خردسالان می‌توانند نارضایتی و خشم خود را از آن‌چه که نمی‌توانند بدست آورند، ابراز کنند.

هر قدر هم که این مسئله ناراحت کننده باشد، والدین باید بدانند که علت بهانه‌گیر‌ی‌های کودکانشان فقط دیدن عکس‌العمل از جانب آن‌ها نیست. (گرچه علت اصلی آن همین است) ولی کودکان دبستانی هم وقتی به مقصودشان نمی‌رسند، با بهانه‌گیری‌، احساسات درونی خود را آشکار می‌کنند و در نتیجه آرامش می‌یابند.

بر این اساس فرناز طارمیان روان‌شناس در گفتگو ما اظهار داشت: وقتی کودک خردسال شما شروع به بهانه‌گیری و نق نق کرد، از او بخواهید که به صورت‌های مختلف ابتدا در گوشی، بعد به آهستگی و سپس خیلی بلند و...چیزی را که می‌گویید، تکرار کند. این روش درست مثل یک بازی، توجه وی را جلب کرده و بهانه‌گیری را فراموش خواهد کرد.

وی افزود: در مورد کودک دبستانی خود می‌توانید از چند روش کلی استفاده کنید. به محض این که شروع به بهانه‌گیری کرد، حرف او را قطع کنید و به آرامی بگویید: "داری نق نق و بهانه‌گیری می‌کنی، من گوش نمی‌کنم، پس بهتر است با صدای شمرده صحبت کنی"  اگر باز هم ادامه داد، دوباره درخواست خود را تکرار کنید. در صورتی‌که طریقه گفتار خود را تغییر داد؛ با بیان جمله‌ای او را تشویق کنید. می‌توانید بگویید: "وقتی بدون نق نق کردن می‌گویی چه می‌خواهی، بیشتر دوستت خواهم داشت."

این روان‌شناس متذکر شد: اگر در چنین مواقعی عصبانی می‌شوید، هیجان صدای خود را فرو ببرید و فراموش کنید که چقدر دلتان می‌خواهد فریاد بزنید.

پس به خاطر بسپارید. با مهار عکس‌العمل خود می‌توانید ارتباط بهتری با فرزندتان برقرار کنید. بعد به وی بگویید که می‌دانید دلیل ناراحتی او چیست و از این طریق با او به توافق برسید. بعنوان مثال فرض کنید چون به فرزندتان اجازه نداده‌ایم که قبل از ناهار شیرینی بخورد، ناراحت شده است. پس شیرینی را در جایی قرار دهید که بتواند آن را ببیند و به وی قول بدهید که بعد از خوردن غذا به او شیرینی می‌دهید.

طارمیان افزود: هنگامی که فرزندتان واضح و محکم صحبت می‌کند، به حرفهایش گوش دهید و او را تحسین کنید. با این عمل به او یاد می‌دهید اگر بدون بهانه گیری چیزی بخواهد، زودتر آن را به دست خواهد آورد. 

پس با اجتناب از عواملی که ممکن  است بهانه گیری و در نهایت پرخاشگری منجر شود، می‌توانید از وقوع تنش جلوگیری کنید.

گفتنی است، از کودک خود انتظاری بیش از آن‌چه که از عهده‌اش برمی‌آید، نداشته باشید.
خردسالان به این دلیل که قدرت تحمل زیادی ندارند، نمی‌توانند خود را برای مدت طولانی سرگرم کنند؛ بنابراین کودک خردسال خود را در ساعات شلوغ روز و صف‌های طولانی به خرید و به بانک نبرید و  اگر باید او را به جایی ببرید که می دانید معطل می‌شود، برای سرگرمی او  اسباب بازی و خوراکی همراه ببرید.

گزارش از ایده مفرح
 
انتهای پیام/
برچسب ها: عکس ، بهانه ، کودکان ، دبستانی ، مناسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار