سال‌ها «مصرف‌کننده مدهای غربی بودن»، برچسبی است که وقت آن رسیده دیگر از فرهنگ مردم ما جدا شود. ظاهراً مسئولان پاشنه‌ها را برای بومی‌سازی و صادرات مُدهای ایرانی اسلامی ور کشیده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، داستان لباس ایرانی و تولید و طراحی لباس در ایران سالها بود که نه یک امتیاز و فرصت بلکه دغدغه ای جدی برای  دلسوزان این مرز و و بوم شده بود. دغدغه ای که به راحتی مشخص بود مسیر تازه تهاجم دشمنانی بود که این بار نه از پشت تانک و فشار بلکه «پوشش» را هدف گرفته بودند و تلاش داشتند تا جوان ایرانی را با نوع لباسی که بر تن می کند، شبیه به خویش کرده تا آسان تر ضربه های خصمانه شان را وارد کنند.

اینکه فعل‌ها همه ماضی است نه به این معناست که این جنگ تمام عیار تمام شده و دیگر گلوله‌های تهاجم فرهنگی سمت ما نشانه نرفته است، بلکه داستان طراحی و تولید لباس در ایران به جایی رسیده که نشان می دهد ما نیز تهاجم را شناخته و سلاح فرهنگی هنری خود را به روز کرده‌ایم.

در چند سال گذشته با توجه به شناخت جایگاه طراحی لباس در کشورمان، تلاش مسئولان فرهنگی و تاکیدات روشنگرانه مقام معظم رهبری بر مساله مد و لباس اسلامی و ایرانی و ترویج سبک زندگی بومی کشورمان، رویدادهای رخ داده نشان می دهد جنگ نرم در این حوزه افسرانی دارد که می توانند ضربه های کاری را به دشمن وارد کرده و نه تنها از فرهنگ و حریم ارزش های فرهنگی اجتماعی کشور دفاع کنند، بلکه ظرفیتی بزرگ برای پویایی بخش های هنری و اقتصادی لباس نیز فراهم شده تا این " مد " بتواند جای مناسبی  را در کشورهای مسلمان منطقه باز کرده و صدور فرهنگ اسلامی و ایرانی را تسهیل کند. رویایی بزرگ که امروز می توان در امیدهای پررنگ طراحان لباس، تولیدکنندگان، فعالان مد اسلامی و ایرانی دید و همگرایی موجودشان را در گروی باورشان به توانمندی خویش و شعار ارزشمند " ما می توانیم" مشاهده کرد.

زیرزمینی‌ها !

سال‌ها بود که گزارش‌های متفاوت خبری هشدار می‌دادند که نمایش‌های زنده بی مجوز و مغایر با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در سالن‌های زیر زمینی برگزار می‌شود. گزارش‌هایی که هشدار می‌دادند جوان ایرانی در مسیری قدم برمی‌دارد که علاقه و عشقش به هنر طراحی لباس و مد، فرجامی جز همگام شدن در مسیر تهاجم فرهنگی ندارد. روزهای پر شماری بود که ژورنال هایی به سبک و شیوه غربی در فروشگاه ها رایج بود و حتی آن‌هایی که تمام علاقه شان فعالیت در فضایی امن در این حوزه بود راهکارهای مشخص و مناسبی برای کارشان نداشتند.

خیل عظیم فارغ التحصیلان طراحی لباس و پارچه، هرگز نمی توانستند پلان مشخصی را برای روزهای آینده در ذهن متصور شوند و شانس ها و فرصت های یگانه را انتظار می کشیدند تا داستان تازه ای را برای خودشان بسازند. نگرانی هنرمندانی که قرار بود مد اسلامی و ایرانی را مهندسی کنند و فرهنگ کشور را ایرانیزه کنند، اما نه توجهی به ایشان می شد که حتی بارها از سوی برخی نگاه های غیر فرهنگی به انزوا راهنمایی می شدند تا همچنان داستان مد و لباس شفاف نباشد، روشن نباشد و هویتی برای خود متصور نشود.

جرقه های کوچک هم به ناگهان خاموش می شدند و راهی جز رفتن به سمت فعالیت های غیر قانونی و زیر زمینی نبود. این گونه بود که حوزه مد و لباس همچنان وجود داشت و همه آگاهان هم می دانستند که داستان چیست اما فرصتی را برای رویارویی با واقعیات این حوزه نداشت.

نیروی انتظامی، وزارن فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا وسیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، شهرداری ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، شوراهای شهر و ... همه نهادیی بودند که باید وظبفه خود را در قبال این مساله ایفا می کردند و سرانجام شاید تلاش فعالان حوزه مد و لباس و منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی موجب شد تا قانون ساماندهی مد و لباس متولد شود و زیر زمینی‌ها به صورتی‌ اصلاح‌شده، کم کم به روی عرشه فعالیت های اجتماعی باز گردند.

خانه امن می‌شود

خبرهای خوشی که در ماه های گذشته از حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی شنیده می‌شود و البته موجی از انرژی مثبت را با خود به همراه دارند، نشان می دهد که اقدامات انجام شده بر اساس قانون مصوب و تلاش های نهادیی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی و همچنین انجمن های تخصصی حوزه پوشاک به تدریج نتایج پرباری را برای فعالان مد اسلامی و ایرانی به همراه دارد.

انتقادهای به حق رسانه‌های دلسوز انقلاب اسلامی توانسته همگرایی‌های موجود میان  طراحان لباس، موسسات تازه متولد شده مدلینگ، برندهای تولید کننده لباس ایرانی و صنعتگران را تقویت کند.

یکی از رویدادهای پر جاذبه این روزها (بر این واژه باید تاکید کرد چون مخاطب مد و لباس جوان امروزی است و مفاهیم ارزشمند را باید باید به نحوی جذاب به ایشان ارائه کرد) فعالیت های قانونی موسسات تک منظوره مدلینگ است که می توانند از این پس در مسیری شفاف فعالیت کنند.

برگزاری نمایش زنده لباس که می تواند به شکلی تاثیر گذار مروج سبک اسلامی و ایرانی باشد و نوع نگاه مردم ما را به زندگی بر اساس آموزه های ارزشمند دینی نشان دهد در کنار نتایج هویت ساز این فعالیت می تواند جوانان را مشتاق به استفاده کاربردی از آثاری کند که کارشناسان بر آن ها مهر اسلامی و ایرانی بودن زده اند و البته از نظر هنری نیز در جایگاه مناسب قرار گرفته اند.

اقدامی که شاید سال های دور، یک رویای بی تصور بود ولی امروز با نگاه فرهنگی مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران، زمینه برای رشد و تعالی و قرار  گرفتن همه فعالان حوزه مد و لباس فراهم کرده است.

از سوی دیگر انتشار ژورنال هایی که هرگز با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور همخوان نبوده نیز متوقف شده و گستره عظیم این رویداد فرهنگی می توانند با رعایت مسیر قانونی از انتشار ژورنال های اسلامی و ایرانی بهره مند شوند.

برگزاری نمایشگاه‌های قانون مند که حضورشان را این بار با رضایت کامل و با تمام وجود به اطلاع وزارت ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی می رسانند، نشان می دهد که اگر زمینه را با فراست برای هر حوزه فرهنگی مطابق بر نگاه اسلامی کشورمان فراهم آوریم، مردم نیز با طیب خاطر تعامل کامل را با نهادهای نظارتی و حمایت کننده انجام می دهند.

این روزها دیگر مزون های لباس که مولد هستند و مد ساز، به دنبال پنهان کردن فعالیت ها نیستند و مدل های لباس ایرانی اسلامی نیز هر روز برنامه ها و افق های تازه ای را برای فردای خود در سر می‌پروانند.

دانشگاه ها و دانشجویان فعالیت های علمی خود را برای حضور در جشنواره ها و رویداد های هنری مشتاقانه تر انجام می دهند و تولیدکنندگان نیز با آگاهی بیشتری از حضور طراحان لباس برای تولید انبوه بهره مند می‌شوند.

هنوز در قدم های نخستین هستیم

اگرچه همه این خبرهای خوش می تواند نشان دهد که ما نیز در برابر تهاجم آماده می شویم، اما واقعیت این است که غفلت چندین ساله مسیر را دشوار کرده و تلاش بیشتری را از همه بخش های در این حوزه نیازمندیم.

اینکه برای هر اتفاق خوش در پوست خود نگنجیم نمی تواند ضامن موفقیت ما باشد بلکه مسئولیت نهاد های فرهنگی را افزایش داده است. در این مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی مد و لباس تنها مجریان قانونی نیستند و صدا وسیما و دیگر نهادهای مرتبط غفلت زیادی را مرتکب شده اند.

لبیک به دعوت مقام معظم رهبری برای توجه به اقتصاد و فرهنگ تنها در بنر و شعار برخی مسئولان مشاهده می‌شود و حمایتی تاثیر گذار را در این زمینه شاهد نیستیم. لازم است که در کنار تلاش های بنیاد ملی مد و لباس، کارگروه ساماندهی مد و لباس از حضور همه نهادها بهره مند شده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به شکل جدی تری با اختصاص بودجه های کافی از این مسیر حمایت کنند.

برچسب ها: باز شدن ، چتر ، عفاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.