اولین گام نمایندگان برای بررسی طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب گروه‌های سیاسی به شکست انجامید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نمایندگان که از جلسه قبلی طرح نحوه تشکیل و فعالیت اعضا و گروه‌های سیاسی را در دستور کار قرار داده‌اند امروز در تصویب اولین ماده این طرح به توافق نرسیدند  
 
این ماده که تعاریف و اصطلاحات به کار رفته در این قانون اشاره داشت با 152 رای موافق و 19 رای مخالف جهت بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها بازگردانده شد.
 
نمایندگان تا جز 4 ماده یک را به شرح زیر تصویب کرده بودند
 
1- حزب: تشکیلاتی است که دارای پروانه، متشکل از اشخاص حقیقی که با برنامه مشخص در جهت مشارکت در قدرت سیاسی و نقد و اصلاح آن در چارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران براساس مرام‌نامه و اساسنامه مصوب خود در سطح ملی یا استانی فعالیت می‌کنند.
 
2- انجمن‌های اقلیت‌های دینی موضوع اصل 13 قانون اساسی، تشکیلاتی مرکب از اعضای داوطلب همان اقلیت دینی می‌باشند که هدف آن‌ها حل مشکلات و بررسی مسائل دینی، فرهنگی اجتماعی آن اقلیت است.

3- جبهه: ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت در زمینه مشخص است که با اطلاع کمیسیون احزاب موضوع این قانون شکل می‌گیرد.
 
4- عضو حزب: داوطلب واجد شرایطی که مراحل عضویت رسمی حزب را گذرانده و با پذیریش مرام نامه و اساسنامه حزب دارای تعهد و حقوق حزبی از جمله حق رای می‌باشد.
 
سایر بندهای این ماده به تعاریف ارکان احزاب، هیئت موسس، مجمع عمومی، شورای مرکزی، دبیر کل، بازرسان، مرام‌نامه، اساسنامه، کمیسیون احزاب، مجوز اولیه، پروانه فعالیت نهایی و دبیرخانه کمیسیون اشاره دارد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: گروه ، سیاسی ، احزاب ، مجلس ، صحن ، علنی ، حزب ، جبهه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار